Konfigurator produktu – klucz do sukcesu w e-commerce

(16)

W czasach dynamicznego rozwoju branży e-commerce coraz trudniej jest prześcignąć konkurencję, a prowadzenie biznesu online wymaga ciągłego podążania za oczekiwaniami klienta. Większość osób przed podjęciem ostatecznej decyzji analizuje oferty kilku lub nawet kilkudziesięciu różnych sklepów internetowych. Znużeni zakupową rutyną, klienci wybierają rozwiązania, które są wyjątkowe i niepowtarzalne, przy czym źródłem tej oryginalności jest po części zamysł samego klienta. Co to oznacza?

Krótko mówiąc, oznacza to, że sklepy internetowe, które oferują możliwość samodzielnej personalizacji produktu bądź usługi, mogą liczyć na sukces w branży e-commerce. Jak wprowadzić tego rodzaju trend do swojego biznesu? To całkiem proste – wystarczy wdrożyć atrakcyjny konfigurator produktu. Jak to wygląda w praktyce? Czym właściwie jest konfigurowalny produkt? Zapraszamy do lektury.

Czym jest konfigurator produktu?

Konfigurator produktu to moduł umożliwiający personalizację oferty sklepu internetowego. Jest to przestrzeń, w której klienci mogą błyskawicznie i intuicyjnie zmodyfikować końcowe właściwości produktu. Przykładem takiego rozwiązania jest możliwość wyboru nadruku na koszulce bądź grawerunku na biżuterii spośród wielu dostępnych wzorów. Klient może zatem samodzielnie modyfikować zamówienie, korzystając z przestrzeni, która umożliwia mu dodawanie cech bądź ich zmianę za pośrednictwem kilku kliknięć.

Konfigurator produktu znacznie skraca czas komunikacji między sklepem internetowym a klientem. Umożliwia również konsumentom zgłaszanie własnych projektów, dzięki czemu oferta staje się bardziej atrakcyjna. W związku z tym zainteresowanie klientów rośnie, a wraz z nim rośnie również sprzedaż produktów i usług.

Konfigurator produktu w sklepie internetowym – dlaczego warto?

Konfigurator produktu jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym w branży e-commerce. Dzieje się tak dlatego, że klienci cenią sobie możliwość decydowania o finalnych efektach zamówienia – dzięki temu mogą otrzymać dokładnie taki produkt, jakiego oczekują.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym tworzonym na potrzeby e-commerce możliwa jest również błyskawiczna realizacja usług. Właśnie w taki sposób działa konfigurator produktu. Warto zaznaczyć przy tym, że skuteczny konfigurator powinien być dopasowany do branży i oferty konkretnego sklepu internetowego.

Jak już wspomniano, możliwość samodzielnej personalizacji zamówień znacznie usprawnia komunikację między klientami a sklepem internetowym. Rozwiązuje to również szereg problemów, z którymi często borykają się pracownicy sklepu – problemów, które przekładają się na jakość obsługi klienta. Ustalanie szczegółów zamówienia za pośrednictwem na przykład poczty elektronicznej wymaga dużych zasobów czasowych i ciągłej aktywności ze strony pracowników sklepu. Konfigurator produktu rozwiązuje tego rodzaju trudności – klient sam wskazuje, czego oczekuje.

konfigurator produktu 3d

Personalizacja usług oznacza nie tylko możliwość wyboru rozwiązania spośród wielu dostępnych wzorów. Dla sklepów, których oferta pozwala klientom na zgłaszanie własnych projektów – na przykład graficznych – wdrożenie konfiguratora produktu jest naturalnym sposobem na usprawnienie obsługi klienta.

Jednak najbardziej wymierne korzyści płynące z wykorzystywania konfiguratora produktu można zauważyć w kontekście większych zysków i niższych kosztów związanych z dostosowaniem produktu. W praktyce koszty dostosowania ulegają obniżeniu nawet o 73%. Tak było w przypadku sklepu internetowego związanego z branżą cukierniczą. Więcej na ten temat przeczytasz w innym naszym artykule:

Sklep internetowy obniża koszty dostosowania produktu

Konfigurowalny produkt w praktyce

Przedstawione wyżej korzyści związane z modułem personalizacji zamówień rzucają światło na sposób funkcjonowania konfiguratora. Warto zaznaczyć jednak, że nie istnieje jedno rozwiązanie, które spełniałoby wymagania wszystkich sklepów internetowych.

Konkretny rodzaj konfiguratora sprawdzi się mniej lub bardziej w zależności od oferty, którą proponuje Twój sklep. Dlatego, zanim zdecydujesz się na wdrożenie tego modułu, warto dowiedzieć się, która opcja będzie kompatybilna z Twoją ofertą.

Lista dostępnych modyfikacji lub metoda pytań

Podstawową formą konfiguratora produktu jest lista, na której znajdują się dostępne modyfikacje. Mowa tutaj na przykład o możliwości wyboru kolorów, fasonów czy wzorów, które oferujesz swoim klientom. Możesz przy tym zamieścić tyle kryteriów, ile uznasz za stosowne.

Konsumenci widzą zatem jeden produkt – na przykład kubek lub koszulkę – ale mogą zamówić go w wybranej przez siebie odsłonie. Jest to prosty sposób na złożenie zamówienia, które będzie odpowiadało indywidualnym potrzebom. Stanowi również źródło inspiracji dla tych użytkowników, którzy jeszcze nie są pewni, jakiego produktu poszukują.

Z kolei konfigurator funkcjonujący na zasadzie pytań i odpowiedzi można zobrazować za pomocą prostego przykładu. Wyobraźmy sobie, że sklep internetowy działający w branży komputerowej posiada tego rodzaju moduł. Klient odwiedza stronę sklepu z zamiarem zakupu sprzętu komputerowego i otrzymuje pytania, które są ukierunkowane na zbadanie jego potrzeb.

Proponowany ostatecznie produkt będzie się różnił w zależności na przykład od tego, czy użytkownik poszukuje komputera typowo gamingowego, czy raczej sprzętu pozwalającego na swobodne prowadzenie wideokonferencji. Można skonstruować wiele tego typu pytań. Ważne jest jednak, aby cały proces był spójny i prowadził do optymalnego efektu. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, obsługa klienta ulegnie znacznemu usprawnieniu.

Minusem wyżej przedstawionych rozwiązań jest to, że wizja ostatecznie wybranego produktu jest zazwyczaj wynikiem wyobrażeń klienta, które mogą odbiegać od stanu faktycznego. Dlatego, jeśli chcesz, aby klient otrzymał obraz jak najbardziej zbliżony do realnego produktu, warto pomyśleć o konfiguratorze w technologii 3D.

Atrakcyjny widok produktu w technologii 3D

Technologia 3D pozwala na niezwykle precyzyjną prezentację produktu i sprawdza się świetnie między innymi w branży wnętrzarskiej. Klient może modyfikować dany produkt lub aranżować wnętrze salonu bądź sypialni, przy czym otrzymuje niemalże realny obraz.

Konfigurator wykorzystujący tego rodzaju technologię pozwala na dokładne zapoznanie się z dostępnymi opcjami, a walory wizualne sprawiają, że cały proces jest nie tylko przejrzysty, ale również atrakcyjny. Dzięki temu klienci nie tylko częściej decydują się na zakup produktu – nawiązują również długofalową relację ze sklepem internetowym, który wychodzi naprzeciw indywidualnym potrzebom.

Podsumowanie

Konfigurator produktu to podstawa sukcesu w branży e-commerce. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji poprzez wzbogacenie oferty o możliwość personalizacji zamówień.

Dzięki nowoczesnym konfiguratorom sklepy internetowe zwiększają sprzedaż i znacznie skracają czas obsługi klienta. Należy pamiętać jednak o tym, aby wdrożyć taki moduł, który będzie dostosowany do oferty Twojego sklepu internetowego. Powodzenia!

Jak przebiega projektowanie aplikacji? Sprawdź, jak proces...

Po czym można rozpoznać skuteczną agencję SEO? Sprawdź i podejmij...

Czym jest User Generated Content? Jakie są jego rodzaje i co to oznacza...

Jakie wymiary powinno mieć facebookowe zdjęcie w tle w 2024 roku?...