CMS – System zarządzania treścią na stronie www

Czy system CMS to oczywiste źródło korzyści dla właściciela witryny? Odpowiedź na to pytanie będzie możliwa dopiero wówczas, gdy zrozumiemy, czym jest Content Management System w odniesieniu do stron internetowych.

CMS to nic innego jak przyjazny użytkownikowi system, pozwalający dynamicznie tworzyć i modyfikować treści na stronie internetowej. Do obsługi stron www wyposażonych w systemy CMS nie jest wymagana specjalistyczna wiedza z zakresu tworzenia witryny. Wszystkie działania możemy realizować poprzez korzystanie z intuicyjnego, przejrzystego i przede wszystkim prostego w obsłudze interfejsu.

cms
Przykład systemu zarządzania treścią Wordpress

Co zyskujemy korzystając z CMS?

Korzyści, jakie możemy osiągnąć dzięki systemowi CMS, jest bez wątpienia znacznie więcej niż w przypadku poruszania się w obrębie statycznej strony internetowej. Statyczne witryny są już coraz rzadziej spotykane, głównie za sprawą popularności systemów zarządzania treścią.

Do głównych zalet systemu CMS należy zaliczyć:

  • pełną swobodę w zakresie tworzenia treści, edycji lub ich usuwania i to bez znajomości języków programowania,
  • kontrolę nad komentarzami do materiałów publikowanych na stronie internetowej,
  • tysiące gotowych, ogólnodostępnych i darmowych wtyczek pozwalających na natychmiastową implementację pożądanych funkcji,
  • duży wybór gotowych szablonów i motywów, dzięki czemu można stworzyć stronę w relatywnie krótkim czasie,
  • kontrolę nad użytkownikami, możliwość dodawania wielu redaktorów – dzięki temu można wygodnie tworzyć i rozwijać stronę,
  • poprawki bezpieczeństwa i aktualizacje wprowadzające nowe funkcjonalności.

Czy system zarządzania treścią jest konieczny?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta i brzmi NIE. Mimo to warto wziąć pod uwagę wszystkie zalety, wady i porównać korzyści.

Główną wadą CMS jest wzrost kosztów realizacji. W zamian system ten oferuje użytkownikowi pełną kontrolę, w taki sposób, że pomoc osób trzecich nie jest już koniecznością. Ponadto dla systemów CMS istnieją gotowe wtyczki oraz motywy, które wprowadzają wiele funkcjonalności i ciekawych rozwiązań, a wszystko to dostosowane jest do naszego zapotrzebowania.

Natomiast zastosowanie strony statycznej ma sens tylko wówczas, gdy chcemy wyświetlać niezmienne treści – jakakolwiek modyfikacja będzie wiązała się bowiem z podjęciem współpracy z firmą lub osobą, która ma pojęcie jak tworzyć i edytować strony internetowe, co w efekcie przełoży się na koszty związane z każdą korektą treści.

Tak więc w perspektywie długoterminowej inwestycja w stronę opartą na systemie CMS może okazać się zdecydowanie bardziej rozsądna...

Jak korzystanie z systemu CMS wpływa na SEO?

W większości przypadków systemy CMS to oprogramowania open source, co oznacza tyle, że ich kod jest ogólnodostępny. Właśnie to oddziałuje na ilość wtyczek (często darmowych) i pozwala na zarządzanie danymi kluczowymi dla SEO.

system zarządzania treścią cms

Jedną z takich wtyczek jest Yoast SEO, dzięki której możemy precyzyjnie określić słowa kluczowe lub metadane. Warto wiedzieć jednak, że korzystając z tej wtyczki, niej jesteśmy w stanie pozyskać słów kluczowych.

Yoast SEO jest natomiast pomocna w kontekście określania, jak często w danym tekście powinno pojawiać się wcześniej przygotowane przez nas słowo kluczowe. Sugeruje również odpowiedni sposób rozmieszczania poszczególnych fraz. Dodatkowo podpowiada, w jaki sposób tworzyć meta opisy oraz tytuły, informuje o brakujących atrybutach obrazków i wskazuje optymalną długość tekstu. Wszystko to jest bardzo istotne na płaszczyźnie pozycjonowania strony internetowej.

Porada: Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat czynników wpływających na pozycjonowanie witryny, sprawdź nasz artykuł dotyczący prędkości ładowania strony internetowej.

Konfigurator produktu prowadzi do zwiększenia sprzedaży i pozwala...

Jak przeprowadzić opłacalną kampanię reklamową? Poznaj narzędzia...

Aplikacja natywna, PWA, TWA... ...

Kontrolowanie poziomu wskaźnika CLS jest niezwykle ważne w kontekście...