Czy system CMS to oczywiste źródło korzyści dla właściciela witryny? Odpowiedź na to pytanie będzie możliwa dopiero wówczas, gdy zrozumiemy, czym jest Content Management System w odniesieniu do stron internetowych.
CMS to nic innego jak przyjazny użytkownikowi system, pozwalający dynamicznie tworzyć i modyfikować treści na stronie internetowej. Do obsługi stron www wyposażonych w systemy CMS nie jest wymagana specjalistyczna wiedza z zakresu tworzenia witryny. Wszystkie działania możemy realizować poprzez korzystanie z intuicyjnego, przejrzystego i przede wszystkim prostego w obsłudze interfejsu.
Co zyskujemy korzystając z CMS?
Korzyści, jakie możemy osiągnąć dzięki systemowi CMS, jest bez wątpienia znacznie więcej niż w przypadku poruszania się w obrębie statycznej strony internetowej. Statyczne witryny są już coraz rzadziej spotykane, głównie za sprawą popularności systemów zarządzania treścią.
Do głównych zalet systemu CMS należy zaliczyć:
- pełną swobodę w zakresie tworzenia treści, edycji lub ich usuwania i to bez znajomości języków programowania,
- kontrolę nad komentarzami do materiałów publikowanych na stronie internetowej,
- tysiące gotowych, ogólnodostępnych i darmowych wtyczek pozwalających na natychmiastową implementację pożądanych funkcji,
- duży wybór gotowych szablonów i motywów, dzięki czemu można stworzyć stronę w relatywnie krótkim czasie,
- kontrolę nad użytkownikami, możliwość dodawania wielu redaktorów – dzięki temu można wygodnie tworzyć i rozwijać stronę,
- poprawki bezpieczeństwa i aktualizacje wprowadzające nowe funkcjonalności.
Czy system zarządzania treścią jest konieczny?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta i brzmi NIE. Mimo to warto wziąć pod uwagę wszystkie zalety, wady i porównać korzyści.
Główną wadą CMS jest wzrost kosztów realizacji. W zamian system ten oferuje użytkownikowi pełną kontrolę, w taki sposób, że pomoc osób trzecich nie jest już koniecznością. Ponadto dla systemów CMS istnieją gotowe wtyczki oraz motywy, które wprowadzają wiele funkcjonalności i ciekawych rozwiązań, a wszystko to dostosowane jest do naszego zapotrzebowania.
Natomiast zastosowanie strony statycznej ma sens tylko wówczas, gdy chcemy wyświetlać niezmienne treści – jakakolwiek modyfikacja będzie wiązała się bowiem z podjęciem współpracy z firmą lub osobą, która ma pojęcie jak tworzyć i edytować strony internetowe, co w efekcie przełoży się na koszty związane z każdą korektą treści.
Tak więc w perspektywie długoterminowej inwestycja w stronę opartą na systemie CMS może okazać się zdecydowanie bardziej rozsądna…
Jak korzystanie z systemu CMS wpływa na SEO?
W większości przypadków systemy CMS to oprogramowania open source, co oznacza tyle, że ich kod jest ogólnodostępny. Właśnie to oddziałuje na ilość wtyczek (często darmowych) i pozwala na zarządzanie danymi kluczowymi dla SEO.
Jedną z takich wtyczek jest Yoast SEO, dzięki której możemy precyzyjnie określić słowa kluczowe lub metadane. Warto wiedzieć jednak, że korzystając z tej wtyczki, niej jesteśmy w stanie pozyskać słów kluczowych.
Yoast SEO jest natomiast pomocna w kontekście określania, jak często w danym tekście powinno pojawiać się wcześniej przygotowane przez nas słowo kluczowe. Sugeruje również odpowiedni sposób rozmieszczania poszczególnych fraz. Dodatkowo podpowiada, w jaki sposób tworzyć meta opisy oraz tytuły, informuje o brakujących atrybutach obrazków i wskazuje optymalną długość tekstu. Wszystko to jest bardzo istotne na płaszczyźnie pozycjonowania strony internetowej.
Porada: Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat czynników wpływających na pozycjonowanie witryny, sprawdź nasz artykuł dotyczący prędkości ładowania strony internetowej.