Jak przesyt treści wpływa na odbiór naszej witryny?

Od stron złożonych jedynie z surowej treści minęło już niemal 30 lat i zrobiliśmy znaczący postęp w tym obszarze. Obecnie jednym z najważniejszych elementów do jakich przykładamy uwagę są treści wizualne. Mowa tu o zdjęciach, grafikach, filmach lub szeroko pojętych animacjach.

Nie można już zaprzeczyć, że elementy te stały się nierozłączne i potrafią razem stworzyć estetyczną, funkcjonalną i efektowną stronę internetową. Można wręcz powiedzieć, że osiągnięcie sukcesu nie jest możliwe, bez połączenia wszystkich składowych i odpowiedniego balansowania nimi.

Ciekawostka: Oczywistym jest, że założona 30 lat temu strona już dawno przestała funkcjonować… Niedawno jednak została ona odtworzona i można obecnie ją obejrzeć pod adresem info.cern.ch.

Przesyt treści może odpychać użytkowników

Podobnie jak zdecydowanie zbyt długie treści regulaminów, umów czy innych dokumentów, które zostały skonstruowane tak aby zniechęcić użytkownika, tak i witryna internetowa, na której znajduje się zdecydowanie zbyt dużo treści negatywnie wpłynie na użytkownika.

Korzystając ze strony, na której ilość treści prezentowanej na niej jest zdecydowanie przesadzona i stanowi przesyt treści użytkownik przede wszystkim zostanie przytłoczony elementami, które w rzeczywistości powinny być możliwie najkrótsze a zarazem powinny przekazać całość informacji szukanych przez użytkownika.

Oczywistym jest, że mamy bardzo wiele ciekawych informacji do przekazania dla użytkownika. Z założenia wychodzimy, że każdy czytający jest naszym potencjalnym klientem. Staramy się więc, aby nie tylko przekonać go do naszych produktów czy usług, ale także zafascynować go. Im więcej tekstu, tym bardziej użytkownik będzie czuł się znudzony i tym dłużej zajmie mu dotarcie do pożądanych treści.

Jak dobrać odpowiednie zdjęcia? Czy więcej znaczy lepiej?

Kolejnym elementem używanym w tworzeniu stron internetowych jest grafika. Obecna w każdym obrębie strony, niezależnie od tego co akurat przeglądamy – jest tam grafika. Rozwiązanie poniekąd uniwersalne, nie tylko w momencie gdy chcemy przedstawić logo naszej witryny, zdjęcia produktu czy zastąpić pewien fragment tekstu. 

Gdy tylko pojawia się problem nadmiaru treści to właśnie grafika może okazać się rozwiązaniem idealnym.  Zamiast nieprzyjemnej w odbiorze, surowej linijki tekstu można z powodzeniem zastosować infografikę. Dzięki czemu w sposób przyjemny, estetyczny zaprezentujemy dokładnie to, czego oczekiwał użytkownik.

Porada: Czy wiesz, że dla użytkowników mobilnych możesz wyświetlać inne, spersonalizowane treści? Dowiedz się więcej w artykule o responsywnych stronach internetowych.

Przesyt treści na stronie internetowej

Czy dwa filmy to już za dużo?

O ile w przypadku grafiki to użytkownik decyduje ile czasu spędzi nad konkretnym elementem, tak w przypadku materiałów wideo to my decydujemy ile uwagi poświęci prezentowanemu przez nas materiałowi. Grafikę możemy prezentować na wiele różnych sposobów takich jak galerie czy pokazy slajdów. W przypadku materiałów wideo jesteśmy bardzo ograniczeni jego formą. Właściwie, to możemy zaprezentować je tylko w formie filmu, bez możliwości zatrzymania go i wskazania użytkownikowi momentu, w którym chcemy, żeby skupił się na konkretnych elementach. 

Przesyt treści na stronie internetowej

Ale bez obawy, nawet w przypadku i tak mocno ograniczonej formy prezentacji możliwe jest zniechęcenie użytkownika do naszej witryny. Bardzo często zdarza się, że użytkownik korzysta z odtwarzaczy muzyki lub ogląda inny materiał w tle – jeżeli nasz materiał posiada aktywne automatyczne odtwarzanie wysoce prawdopodobne jest, że użytkownik będzie obecnie czytał inny fragment wpisu. 
Oczywistym jest, że istnieje ryzyko, że użytkownik zamiast szukać wideo po prostu wyjdzie z naszej strony – zwłaszcza w momencie gdy istnieje więcej artykułów na szukany przez czytelnika temat lub istnieją inne firmy oferujące podobne usługi.

Jak więc prezentować materiały wideo aby nie wystąpił przesyt treści? Dobrą praktyką i obecnie powszechnie stosowaną jest umiejscowienie filmu w dobrze widocznym miejscu, skorzystanie z przyjemnej i intuicyjnej nakładki odtwarzacza, która zarazem zachęci użytkownika do obejrzenia go. W wielu przypadkach pozytywny wpływ na korzystanie z materiałów wideo ma odpowiednia okładka, wyświetlana przed odtworzeniem filmu. To na niej możemy zamieścić skrót filmu, chwytliwe hasło, lub po prostu ciekawą grafikę. Warto tylko pamiętać, że miniatura powinna odzwierciedlać realną zawartość filmu.

Animacja… Oby tylko w nowoczesnej formie

Popularne swego czasu były animacje. Te pierwsze jakie pojawiały się wraz z powstawaniem i rozwojem internetu były wykonane w dość topornej technologii takiej jak flash. Często do ich odtworzenia była wymagana instalacja wtyczek do przeglądarek lub też zewnętrznych programów. Nie trzeba raczej nikogo przekonywać, że taki format, który wymaga od użytkownika dodatkowych czynności. Co za tym idzie nie zachęci go do dalszego używania naszej strony. W skrajnych przypadkach może nawet skierować go do skorzystania z konkurencji. Jest to też wykluczenie pewnego grona czytelników, ze względu na to, że technologia flash nie jest dostępna na urządzenia mobilne.


Obecnie animacje można prezentować poprzez pliki GIF lub zapętlone filmy. Warto więc wziąć pod uwagę taki format, który da czytelnikowi szansę na skorzystanie ze strony natychmiast
.

Im mniej treści, tym lepiej

Obecnie wiodącym nurtem podczas tworzenia witryn jest minimalizm i ma to swoje uzasadnienie. Każdy chce otrzymać gotowe informacje, tak aby zajęło to najkrócej, a konieczność wykonania dodatkowych kroków sprawi tylko, że użytkownik uzna, że marnuje swój czas i poszuka odpowiedzi w znacznie bardziej przyjaznym i dostępnym środowisku.