Sprawna obsługa urządzeń mobilnych – czyli responsywność stron internetowych.

Obecnie trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś nie miał smartfona w swojej kieszeni. Urządzenia te stały się tak popularne, że obecnie korzystamy z nich na co dzień. Szacuje się, że obecnie ze smartfonów, tabletów lub innych urządzeń mobilnych korzysta już ponad 5 miliardów osób a liczba ta nieustannie wzrasta, nawet o 4% co roku.

Analogicznym zjawiskiem jest zwiększający się ruch, jaki urządzenia te generują w sieci. Obecnie ponad 40% zakupów realizowanych w sklepach internetowych zostało przeprowadzone przy użyciu smartfonów lub tabletów. Jeżeli chodzi o całościowych ruch generowany przez smartfony, może on sięgać nawet 70% w zależności od tematyki witryny.

 

Jak więc przygotować witrynę dla smartfonów.

Oczywistym zjawiskiem jest, że jeżeli tylko pojawia się zapotrzebowanie pojawi się też metoda rozwiązania go. W naszym przypadku aby w sposób przyjazny zaprezentować treści dla użytkowników urządzeń mobilnych możemy skorzystać z technologii RWD tworzenia stron internetowych, dedykowanych wersji mobilnych lub AMP. Czym tak właściwie są wymienione sposoby tworzenia stron i który wybrać, aby uzyskać najlepszy efekt?

RWD czyli responsywność strony internetowej.

Najczęściej spotykaną metodą tworzenia witryn internetowych jest responsywność, czyli przystosowanie witryny do zmieniającego się obszaru okna przeglądarki. Witryna ta w zależności od dostępnej ilości miejsca w sposób optymalny zaprezentuje wszystkie wymagane elementy. Bez względu na to czy mamy do zaprezentowania tekst, czy elementy multimedialne będą one prawidłowo osadzone.

Pomimo popularności tej metody nie pozostaje ona bez wad. Głównym minusem korzystania z RWD jest czas ładowania i nadmiar kodu, z którego korzysta witryna wyposażona w responsywność.

Responsywność stron internetowych - przykład ilustrujący rozmieszczenie elementów na różnych urządzeniach

Witryna korzystająca z RWD wykazuje średni czas ładowania niewiele większy w stosunku do strony przystosowanej jedynie dla konkretnego typu urządzeń, ale w zamian oferuje estetyczną, przyjemną użytkownikowi formę prezentacji treści bez względu na urządzenie, z jakiego w danej chwili korzysta użytkownik.

Porada: Sprawdź jakie korzyści możesz osiągnąć prowadząc internetowy blog dla Twojej firmy!

Dedykowana strona internetowa.

Technologia częściowo wypierana przez technologię RWD, aczkolwiek wciąż można znaleźć nowo powstałe witryny. Funkcjonują one w oparciu o podział serwisu na kilka mniejszych, dedykowanych konkretnego typu urządzeniom. Charakterystycznym elementem dla tego typu rozwiązania jest osadzenie wersji dedykowanej dla smartfonów na sub domenie “m.” oznaczającej urządzenia mobilne.


Bardzo ważnym elementem typowym dla tego typu rozwiązania jest relatywnie niski czas ładowania się witryny internetowej. Rozwiązanie oparte o dedykowaną nie pozostają jednak bez wad.
Do najważniejszych wad należy zaliczyć dwa lub więcej adresów pod którymi funkcjonuje witryna.
Ważne jest też, aby wspomnieć o utrudnionej interpretacji danych z narzędzi analitycznych.

O ile problem kilku adresów dla serwisu można rozwiązać przy użyciu odpowiednich metod przekierowywania, tak jeżeli chodzi o narzędzia do przeprowadzania analiz ruchu sieciowego na naszej witrynie poważnym problemem może być skuteczne przeprowadzenie analizy dotyczącej popularności czy innych celów wykonywanych w obrębie całego serwisu, a nie tylko danego urządzenia.

Dodatkowo należy też wspomnieć, że witryna oparta o dedykowane wersje zajmie zdecydowanie więcej miejsca, które często jest i tak limitowane ze względu na wybrany przez nas pakiet usług hostingowych, lub też serwer, który zazwyczaj pełni też inne funkcje, więc nie możemy w całości zagospodarować go dla witryny.

AMP czyli nowoczesne i niezwykle szybkie strony.

Najnowszą z wymienionych metod tworzenia stron jest technologia AMP (Accelerated Mobile Pages) czyli w wolnym tłumaczeniu “Szybkie witryny mobilne”.
Technologia ta jest dedykowana dla urządzeń mobilnych i może okazać się niezwykle przydatna w momencie gdy chcemy przystosować witrynę dla absolutnie każdego użytkownika bez względu na urządzenie z jakiego korzysta.


Znaczącą, jeżeli nie najistotniejszą zaletą tej technologii jest jej lekkość. Aby poprawnie wyświetlić stronę internetową w technologii AMP wymagane jest przesłanie szacunkowo 60% mniej danych dotyczących takich elementów jak kaskadowe arkusze stylów, metadane czy inne zbędne jej elementy.

Bardzo ważnym jest, aby mieć na uwadze też i koszty, jakie musimy ponieść korzystając z AMP. Witryna taka ogranicza się do podstawowych elementów, bardzo sztywnego, wręcz schematycznego budowania stron.

Które rozwiązanie więc wybrać?

Wszystko zależy od naszych wymagań. Prezentujemy surowe treści, prowadzimy bloga, w którym liczy się jedynie tekst, zależy nam na niezwykłej szybkości ładowania? Zdecydowanie AMP, będzie bezkonkurencyjne w tym przypadku.

Zależy Ci na pięknych animacjach, subtelnych detalach lub ogólnej estetyce witryny? Dodatkowo chcesz, aby strona zawsze wyglądała elegancko, bez względu na urządzenie? Responsywność RWD będzie idealna. Pozwoli nie tylko zachwycić użytkownika, ale także zaprezentować mu to, czego oczekuje po naszej stronie.

A co z dedykowaną wersją witryny? Prawdę mówiąc powoli przestaje się jej używać. Nie oferuje również wymiernych zysków, wykonanie jej jest znacznie bardziej czasochłonne, więc wnioski nasuwają się same.