Czym jest konwersja i jak ją zwiększyć? Jak zatrzymać użytkowników na twojej witrynie!

Konwersja - jak ją monitorować?

Czym jest konwersja i jak ją śledzić?

Będąc posiadaczem strony internetowej, osobą zajmującą się jej prowadzeniem, lub też czytając artykuł na pewno nie raz spotkałeś się z pojęciem konwersji. Jest ona jednym z najważniejszych wskaźników, którymi jesteśmy w stanie zmierzyć sukces, jaki odniosła nasza witryna internetowa.

Najprościej ujmując jej definicję możemy powiedzieć, że konwersja to współczynnik wykonanych przez użytkownika pożądanych akcji na naszej stronie w stosunku do ilości unikalnych odwiedzin naszej witryny. Jeżeli jednak w dalszym ciągu potrzebujesz słownikowej definicji można taką znaleźć w dziale pomocy Google: Konwersja – definicja

Jak monitorować konwersję?

W prowadzeniu witryny niezmiernie ważne jest systematyczne, o ile nie na bieżąco sprawdzanie konwersji na naszej stronie. Analizując go zwłaszcza w okresie wprowadzania zmian możemy określić efekty jakie przyniosły zmiany. Możemy określić czy zmiany, które zostały zaimplementowane sprawdzają się. Możemy również odnotować gdy zmiany negatywnie wpływają na odbiór strony internetowej przez użytkownika.

Jak śledzić konwersję? Nic prostszego! Wystarczy skorzystać z darmowych, dostępnych dla każdego narzędzi takich jak Analytics oferowane przez Google.

Konwersja - jak ją monitorować?

Wysoki wskaźnik oznacza pozytywny odbiór witryny

Nie będzie niczym odkrywczym stwierdzenie, że wysoki wskaźnik konwersji świadczy o dobrze zaprojektowanej i wykonanej witrynie. Analizując wyznaczone cele możemy określić stopień w jakim użytkownik jest w stanie poprawnie poruszać się po witrynie. Lub w przypadku sklepów internetowych sprawdzić ile osób przeglądało dany produkt. Przydatne jest również monitorowanie ile osób odwiedziło dany sklep, żeby zapoznać się z jego ofertą przed wizytą w sklepie stacjonarnym.


Badać realizację podanych celów możemy praktycznie bez ograniczeń, może być to rejestracja w serwisie, dokonanie zakupu w sklepie internetowym, zapisanie się do newslettera lub po prostu utrzymanie użytkownika jak najdłużej na naszej stronie internetowej.

Bez względu na określony przez nas cel jesteśmy w stanie śledzić drogę, jaką przebył użytkownik od momentu pierwszej wizyty do wykonania czynności, które obraliśmy jako cel danej konwersji, czynności które odwracały jego uwagę w trakcie przeglądania witryny, lub też elementy, w które użytkownik wszedł w interakcję zaraz przed opuszczeniem witryny.

Porada: Sprawdź jak przesyt treści wpływa negatywnie na odbiór Twojej witryny!

Konwersja – jak ją skutecznie kontrolować?

Bardzo ważne jest, aby w przypadku wprowadzania zmian na stronie monitorować konwersję niezależnie od skali modyfikacji, którym uległa nasza strona. Badania z zakresu UX (z ang. User Experience – Doświadczenie użytkownika), które wykazały, że nawet pozornie proste, sprowadzające się do edycji kilku wyrazów zmiany są w stanie zapewnić nawet 20% więcej interakcji z danym elementem strony.

Jak zatrzymać przy sobie użytkownika?

Na jakie elementy mamy wpływ i jak możemy nimi zarządzać, aby użytkownik poświęcił naszej stronie wymaganą ilość czasu lub dokonał zakupu?

Przede wszystkim, bardzo ważnym aspektem jest cierpliwość, jaką dysponuje użytkownik. W momencie gdy odwiedzi naszą witrynę i zostanie zasypany masą wyskakujących okienek czy reklam istnieje bardzo wysoka szansa, że użytkownik opuści stronę nawet nie podejmując próby zamknięcia ich.
Jak więc prezentować tego typu treści? Nasza witryna musi przecież spełniać określone standardy, chociażby takie jak powiadomienie o plikach cookies… 

Bardzo dobrym rozwiązaniem okazuje się prezentowanie tych treści w najmniej inwazyjny sposób. Często spotykany jest wąski pasek na dole lub górze ekranu. W połączeniu z minimalizacją treści komunikatu możemy w dalszym ciągu zapewnić użytkownikowi interakcję z witryną bez potrzeby zamykania go.

Kolejnym ważnym elementem jest blokada treści. Często spotykaną praktyką jest blokada treści w przypadku wykrycia oprogramowania blokującego reklamy. W tym momencie warto rozważyć obie strony medalu. Bez wątpienia nie ma nic złego w chęci monetyzacji naszego bloga, czy innego typu witryn, ale warto znać umiar. Po drugiej stronie mamy przecież użytkownika, którego brak nie przyniesie żadnego zysku i nie przyczyni się do zwiększenia popularności serwisu. Bez wątpienia utrudnianie odbioru treści może skutkować tym, że konwersja na naszej stronie drastycznie spadnie.

Równie istotne, chociaż w mniejszym stopniu jest zjawisko ukrywania treści tylko dla zalogowanych użytkowników. Praktyka taka jak ta nie wpływa pozytywnie na pozycjonowanie, na konwersję ani na popularyzację serwisu. Warto też rozważyć treści dostępne dla ogółu, bez wymagania logowania.

Dobrą praktyką jest również eliminacja odnośników do zewnętrznych portali. Odnośniki do stron, które mogą trwale odwrócić użytkownika od naszej witryny są jak najbardziej zbędne i niepożądane. Jeżeli już musimy użytkownikowi zapewnić odnośnik do strony warto skorzystać z dostępnej opcji otworzenia jej w nowej karcie. Dzięki takiemu zachowaniu użytkownik po powrocie nadal będzie na tym samym etapie. Chociaż rozwiązanie to redukuje jedynie ryzyko utraty użytkownika to i tak przynosi pożądane rezultaty.