Wiarygodne i pochlebne opinie klientów na temat Twojej firmy są bardzo istotne w kontekście działań związanych z promocją oferowanych usług i produktów. Właściwie wyeksponowane referencje przyczyniają się nie tylko do wzrostu prestiżu przedsiębiorstwa i poprawy zasięgu oddziaływania. Wpływają również pozytywnie na budowę autorytetu w branży.
Nic więc dziwnego, że tak dobre narzędzie promocyjne generuje trudności na płaszczyźnie jego zastosowania. Eksponowanie opinii klientów wiąże się z różnego rodzaju wątpliwościami. Jaki sposób prezentacji wybrać i jak zadbać o wiarygodność przedstawianych referencji?
Jaką formę prezentacji opinii wybrać?
Opinie klientów wymagają doboru odpowiedniej formy prezentacji. Postaramy się omówić najważniejsze i najbardziej efektywne sposoby – takie, które przykują uwagę potencjalnych odbiorców poszukujących informacji na temat Twojej działalności.
Opinie klientów w Google – proste, ale efektywne
Najpopularniejszą formą prezentacji referencji jest moduł opinii zintegrowany z wizytówką Google. Umożliwia on każdemu użytkownikowi posiadającemu konto Google dokonać oceny jakości Twoich usług.
Zasięg działania tej metody jest bardzo duży, ale wszystko ma swoje wady. W tym przypadku jest to brak możliwości personalizacji – kontakt z klientem ogranicza się jedynie do odpowiedzi na otrzymaną opinię.
Nie należy jednak lekceważyć tych opinii, ponieważ prosta forma kryje ogromne możliwości. Opinie Google są zawsze widoczne w wynikach najpopularniejszej obecnie wyszukiwarki internetowej. Prawdopodobnie są to pierwsze referencje, z którymi zapoznają się Twoi potencjalni klienci.
Referencje typu case study – jak je tworzyć?
Jak sama nazwa wskazuje, forma ta polega na dokonaniu analizy konkretnego przypadku zrealizowanego już zlecenia. Możesz przedstawić wymagania klienta, opis podejmowanych działań oraz finalny efekt, jakim było stworzenie w pełni satysfakcjonującego rozwiązania. Należy podkreślić, że opisy typu case study to solidne potwierdzenie jakości Twoich usług lub produktów, a nie przechwałki umieszczone na stronie internetowej z braku innych pomysłów.
Jest to jedna z najbardziej złożonych, wymagających i czasochłonnych form prezentacji opinii. Opisy poszczególnych realizacji muszą być profesjonalne pod względem treści i formy. Powinny również dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce – tekst musi zawierać frazy kluczowe związane z branżą, w której działasz. Przede wszystkim jednak opis wykonanego zlecenia powinien zachęcać potencjalnego klienta do skorzystania z usług Twojej firmy.
Jak stworzyć dobre studium przypadku? Przede wszystkim należy pamiętać, że bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej chronologii – tekst powinien rozpoczynać się od opisu wymagań klienta, a kończyć informacją na temat efektów, które zleceniodawca uzyskał dzięki działaniom Twojej firmy. Przedstawić należy tylko i wyłącznie suche fakty, bez zbędnego ubarwiania, czy wyolbrzymiania korzystnych statystyk. Podobnie jest również z prezentacją multimediów – niedopuszczalne jest wykorzystywanie grafik cudzego autorstwa lub gotowych materiałów ogólnodostępnych w Internecie.
List referencyjny od klienta
Jeżeli prowadzisz firmę od dłuższego czasu, możesz zebrać pokaźną kolekcję listów referencyjnych za wykonane usługi. Każdy taki list jest bardzo cenny, pod warunkiem, że nie wyląduje na dnie szuflady przygnieciony masą innych dokumentów. Jak więc zrobić z niego pożytek? Jak zaprezentować opinie klientów zawarte w listach referencyjnych?
Najefektywniejszą formą prezentacji referencji jest umieszczenie ich na stronie internetowej w dobrze widocznym miejscu. Galeria? Nieco zbyt prosta forma, aby pokazać tak ważne informacje, jak opinie klientów. W tym konkretnym przypadku dobrym rozwiązaniem wydaje się zawarcie ich w formie listy uporządkowanych streszczeń.
Tylko czy wyrwana z kontekstu część opinii klienta nie jest manipulacją? Właśnie w tym momencie bardzo ważne jest przestrzeganie pewnych zasad. Przede wszystkim należy wybrać taki fragment, który nie tylko będzie zawierał najcenniejsze aspekty opinii. Powinien być to fragment jednoznaczny, w innym przypadku konieczne będzie wprowadzenie do niego adnotacji, aby uniknąć nieporozumień.
Na poprawę wiarygodności wpłynie również opatrzenie takiej referencji eleganckim wizerunkiem, imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem autora opinii. Aby całkowicie rozwiać wszystkie wątpliwości, możesz załączyć skan otrzymanego listu referencyjnego w formie załącznika.
Porada: Nie masz pewności jak prezentować treści na stronie internetowej? Sprawdź nasz artykuł o przesycie treści, aby uniknąć często popełnianych błędów!
Lista partnerów – czy warto?
To rozwiązanie opiera się na niezwykle prostej galerii lub spisie, gdzie jedyne prezentowane elementy to logotypy firm, które skorzystały z Twoich usług. Jest to jednak dosyć ograniczona metoda. Co prawda, pozwala na przedstawienie firm, które podjęły z Tobą współpracę, ale w bardzo ograniczonej formie, która nie pozwala na wyeksponowanie zadowolenia klientów. W ten sposób nie poinformujesz również o zyskach, jakie mogliby otrzymać nowi kontrahenci.
Czy więc warto? Jeżeli tylko masz możliwość skorzystania z wcześniej opisywanych form prezentacji opinii, to zdecydowanie lepszym sposobem jest chociażby stworzenie studiów przypadku, które może i pochłoną więcej czasu, ale pozwolą dogłębnie zapoznać się z Twoimi realizacjami. Przedstawią również korzyści, jakie mogą osiągnąć potencjalni klienci.
Bez względu na wybraną formę…
Bez względu na wybraną formę prezentowania opinii, najważniejsze jest, aby postawić na wiarygodność. Nie możemy dać czytelnikowi żadnego powodu do podważenia rzetelności firmy.
Przede wszystkim należy zrezygnować z koloryzowania i unikać błędów przy redagowaniu referencji, ponieważ to one stanowią odzwierciedlenie działań Twojego przedsiębiorstwa. Powodzenia!