Duplikacja treści na stronie internetowej

Czym jest duplikacja treści?

Jednym z kryteriów podlegających ocenie podczas pozycjonowania witryny jest duplikacja treści na stronie internetowej. Jest to proces o negatywnym charakterze, który polega na niepożądanym powieleniu zawartości witryny.

Duplikacja może występować zarówno w obrębie tej samej strony, jak i kilku różnych stron znajdujących się w danym serwisie. Sprawdźmy, jakie są rodzaje duplikacji treści, aby lepiej poznać jej specyfikę i wdrożyć odpowiednie strategie przeciwdziałania temu zjawisku.

Rodzaje duplikacji treści

Duplikację można podzielić na zewnętrzną i wewnętrzną. To właśnie ta druga będzie tematem niniejszego artykułu.

pozycjonowanie a duplikacja treści

Sam Google podaje, że duplikaty treści zazwyczaj nie są klasyfikowane jako oszustwa, lecz traktowane w kategoriach nieumyślnego błędu na stronie. Co jest więc najczęstszym powodem występowania tego zjawiska? W zależności od charakteru prowadzonej przez nas strony, duplikację treści można podzielić między innymi na:

  • duplikację wynikającą z kopiowania opisów produktów
  • duplikaty wynikające z obecności treści wpisu w widoku kategorii, wewnętrznej wyszukiwarce lub paginacji
  • duplikaty wynikające z niepoprawnego zaimplementowania certyfikatu SSL

Oczywiście sytuacji mogących doprowadzić do duplikowania treści jest zdecydowanie więcej. Jednak wyżej wymienione przypadki są najczęściej spotykane. Jak sobie z nimi skutecznie radzić? 

Opis produktu od producenta – jak uniknąć duplikatów?

Wykorzystywanie opisów produktów dostarczonych przez producenta bez wątpienia spowoduje wystąpienie duplikatów. Pierwszym rozwiązaniem, jakie się nasuwa, jest edycja fragmentów tekstu. Delikatnie mówiąc, jest to prowizoryczny i tymczasowy środek zaradczy. Mając na przykład 50 produktów od danego producenta, prędzej czy później treści te tak się do siebie zbliżą, że będą oznaczane jako duplikat.

Prawidłowym, profesjonalnym rozwiązaniem, które z pewnością się sprawdzi, będzie zastosowanie specjalnie przygotowanych tagów. Dzięki nim będziemy w stanie wskazać obszar, który chcemy wyłączyć z indeksowania. Oczywiście tagi można też dostosować do własnych potrzeb i chociażby kontrolować tekst, który ma być użyty do generowania fragmentów tekstu, na podstawie których mają być budowane słowa kluczowe danej strony internetowej.

Paginacja i wyszukiwarka – pomocne dla użytkownika, uciążliwe dla robota indeksującego

Często zdarza się, że wyniki uzyskiwane w wewnętrznej wyszukiwarce podlegają indeksowaniu. Obecność ich zarówno w wynikach, w listach artykułów należących do danej kategorii, jak i na stronie głównej nie wróży nic dobrego. Takim oto sposobem jeden artykuł, wpis czy też opis mamy powielony aż w trzech miejscach. A współczynnik zduplikowanych treści nieustannie rośnie. 

duplikacja treści na stronie - jak sobie z nią poradzić?

Jak więc poradzić sobie z tym problemem? Możemy zastosować ponownie odpowiednie tagi lub plik robots.txt, w którym sprecyzujemy strony i zachowanie robotów względem nich. Jeżeli na stronie występują duplikaty treści, to niezbędne będzie wykluczenie tych stron – co na tym zyskamy, co stracimy?

Zyskamy znaczne polepszenie współczynnika oryginalności treści – kwestia oczywista. Co jednak na tym stracimy? Z punktu widzenia użytkownika – nic. Natomiast z punktu widzenia Google zniknie cała strona, na której występowała duplikacja treści.

Certyfikat SSL – dwie wersje witryny

Na początku warto podkreślić – Certyfikat SSL nie jest niczemu winny. Duplikacja treści powstała podczas instalacji certyfikatu wynika tylko i wyłącznie z nieprawidłowego przeprowadzenia procesu instalacyjnego.

Tak swoją drogą – jeżeli nie wiesz, jaki certyfikat powinieneś nabyć – na pewno pomoże Ci nasz artykuł o certyfikatach SSL i ich doborze.

Wracając do zasadniczego tematu rozważań – jak dochodzi do duplikacji treści i w jaki sposób sobie z nią radzić? Tutaj warto przytoczyć zasadę funkcjonowania strony. Witryna działa na protokołach HTTP i HTTPS – z dopiskiem „S” oczywiście w przypadku korzystania z certyfikatu SSL. Oznacza to, że strona jest dostępna pod dwoma adresami.

zduplikowane treści na stronie internetowej

Co to oznacza w praktyce? Tyle, że mamy duplikat każdej strony. Dosyć niefortunna sytuacja…

Jak sobie z nią poradzić? Profesjonalne i długoterminowe rozwiązanie wiąże się z zastosowaniem przekierowania 301 do witryny opartej o protokół https. Przekierowanie tego typu możemy zrealizować zarówno dzięki narzędziom udostępnionym przez nasz hosting, oprogramowanie dodatkowe dla CMSa, z którego korzystamy, jak i za pośrednictwem pliku .htaccess.

Nadal masz pytania lub wątpliwości? Duplikacja treści na stronie internetowej wciąż stanowi problem? Skontaktuj się z nami – służymy pomocą.

Oprogramowanie dedykowane skutecznie wspiera funkcjonowanie firmy...

Optymalizacja zdjęć to bardzo ważny element SEO. Dowiedz się, jak...

Prowadzisz stronę www lub sklep internetowy? Dowiedz się, jak...

Konfigurator produktu prowadzi do zwiększenia sprzedaży i pozwala...