Czym jest duplikacja treści?
Jednym z kryteriów podlegających ocenie podczas pozycjonowania witryny jest duplikacja treści na stronie internetowej. Jest to proces o negatywnym charakterze, który polega na niepożądanym powieleniu zawartości witryny.
Duplikacja może występować zarówno w obrębie tej samej strony, jak i kilku różnych stron znajdujących się w danym serwisie. Sprawdźmy, jakie są rodzaje duplikacji treści, aby lepiej poznać jej specyfikę i wdrożyć odpowiednie strategie przeciwdziałania temu zjawisku.
Rodzaje duplikacji treści
Duplikację można podzielić na zewnętrzną i wewnętrzną. To właśnie ta druga będzie tematem niniejszego artykułu.

Sam Google podaje, że duplikaty treści zazwyczaj nie są klasyfikowane jako oszustwa, lecz traktowane w kategoriach nieumyślnego błędu na stronie. Co jest więc najczęstszym powodem występowania tego zjawiska? W zależności od charakteru prowadzonej przez nas strony, duplikację treści można podzielić między innymi na:
- duplikację wynikającą z kopiowania opisów produktów
- duplikaty wynikające z obecności treści wpisu w widoku kategorii, wewnętrznej wyszukiwarce lub paginacji
- duplikaty wynikające z niepoprawnego zaimplementowania certyfikatu SSL
Oczywiście sytuacji mogących doprowadzić do duplikowania treści jest zdecydowanie więcej. Jednak wyżej wymienione przypadki są najczęściej spotykane. Jak sobie z nimi skutecznie radzić?
Opis produktu od producenta – jak uniknąć duplikatów?
Wykorzystywanie opisów produktów dostarczonych przez producenta bez wątpienia spowoduje wystąpienie duplikatów. Pierwszym rozwiązaniem, jakie się nasuwa, jest edycja fragmentów tekstu. Delikatnie mówiąc, jest to prowizoryczny i tymczasowy środek zaradczy. Mając na przykład 50 produktów od danego producenta, prędzej czy później treści te tak się do siebie zbliżą, że będą oznaczane jako duplikat.
Prawidłowym, profesjonalnym rozwiązaniem, które z pewnością się sprawdzi, będzie zastosowanie specjalnie przygotowanych tagów. Dzięki nim będziemy w stanie wskazać obszar, który chcemy wyłączyć z indeksowania. Oczywiście tagi można też dostosować do własnych potrzeb i chociażby kontrolować tekst, który ma być użyty do generowania fragmentów tekstu, na podstawie których mają być budowane słowa kluczowe danej strony internetowej.
Paginacja i wyszukiwarka – pomocne dla użytkownika, uciążliwe dla robota indeksującego
Często zdarza się, że wyniki uzyskiwane w wewnętrznej wyszukiwarce podlegają indeksowaniu. Obecność ich zarówno w wynikach, w listach artykułów należących do danej kategorii, jak i na stronie głównej nie wróży nic dobrego. Takim oto sposobem jeden artykuł, wpis czy też opis mamy powielony aż w trzech miejscach. A współczynnik zduplikowanych treści nieustannie rośnie.

Jak więc poradzić sobie z tym problemem? Możemy zastosować ponownie odpowiednie tagi lub plik robots.txt, w którym sprecyzujemy strony i zachowanie robotów względem nich. Jeżeli na stronie występują duplikaty treści, to niezbędne będzie wykluczenie tych stron – co na tym zyskamy, co stracimy?
Zyskamy znaczne polepszenie współczynnika oryginalności treści – kwestia oczywista. Co jednak na tym stracimy? Z punktu widzenia użytkownika – nic. Natomiast z punktu widzenia Google zniknie cała strona, na której występowała duplikacja treści.
Certyfikat SSL – dwie wersje witryny
Na początku warto podkreślić – Certyfikat SSL nie jest niczemu winny. Duplikacja treści powstała podczas instalacji certyfikatu wynika tylko i wyłącznie z nieprawidłowego przeprowadzenia procesu instalacyjnego.
Tak swoją drogą – jeżeli nie wiesz, jaki certyfikat powinieneś nabyć – na pewno pomoże Ci nasz artykuł o certyfikatach SSL i ich doborze.
Wracając do zasadniczego tematu rozważań – jak dochodzi do duplikacji treści i w jaki sposób sobie z nią radzić? Tutaj warto przytoczyć zasadę funkcjonowania strony. Witryna działa na protokołach HTTP i HTTPS – z dopiskiem „S” oczywiście w przypadku korzystania z certyfikatu SSL. Oznacza to, że strona jest dostępna pod dwoma adresami.

Co to oznacza w praktyce? Tyle, że mamy duplikat każdej strony. Dosyć niefortunna sytuacja…
Jak sobie z nią poradzić? Profesjonalne i długoterminowe rozwiązanie wiąże się z zastosowaniem przekierowania 301 do witryny opartej o protokół https. Przekierowanie tego typu możemy zrealizować zarówno dzięki narzędziom udostępnionym przez nasz hosting, oprogramowanie dodatkowe dla CMSa, z którego korzystamy, jak i za pośrednictwem pliku .htaccess.
Nadal masz pytania lub wątpliwości? Duplikacja treści na stronie internetowej wciąż stanowi problem? Skontaktuj się z nami – służymy pomocą.