Perspektywicznie nastawione firmy e-commerce coraz częściej zastanawiają się, jak pozycjonować sklep internetowy. Powód? Właściciele witryn sprzedażowych wiedzą, że nawet najbardziej nowoczesny sklep nie wystarczy, aby dotrzeć do klientów i zwiększyć sprzedaż. Za realizację tych celów w dużej mierze odpowiada właśnie pozycjonowanie. Dlatego w niniejszym case study przyjrzymy się bliżej podstawowemu aspektowi pozycjonowania sklepów, jakim są nazwy produktów SEO.
Jak pozycjonować sklep, czyli jak nazywać produkty
Dla uściślenia – marketing internetowy, w tym przypadku obszar SEO, nie jest w sektorze e-commerce tożsamy jedynie z nazywaniem produktów. Proces pozycjonowania jest złożony i wieloaspektowy – obejmuje projektowanie atrakcyjnych treści, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, optymalizację zdjęć, link building i wiele innych działań.
Odpowiednie nazewnictwo dla sprzedawanych produktów stanowi jeden z takich ważnych, wręcz podstawowych aspektów pozycjonowania sklepów. Dlaczego? Jeśli chcesz, aby Twoja oferta była widoczna w Internecie, musisz odkryć, jak Twoi klienci nazywają produkty. Przyjrzymy się, jak to wygląda w praktyce, posługując się przykładem z branży fitness.
Sklep internetowy a nazwy produktów – jak się pozycjonować?
Firma oferująca urządzenia treningowe, główne rowery eliptyczne, chce sprzedawać produkty z poziomu nowo otwartego sklepu internetowego. W tym celu dodaje na stronę sklepu kategorie z następującymi nazwami: Urządzenia treningowe i Rowery eliptyczne.
Obie te frazy trafnie opisują asortyment sklepu, ale nie sprawią, że rozbudowane grono klientów dowie się o ofercie. Wszystko dlatego, że popularność tych fraz jest niska, jak można zauważyć na poniższych grafikach:
W obu przypadkach wskaźnik Search Volume, czyli miesięczna liczba wyszukiwań wynosi zaledwie 30. W tej branży to zdecydowanie zbyt niska wartość, aby zbudować widoczność w Google.
Zatem jak pozycjonować sklep internetowy w tym przypadku? Oto kilka przykładów optymalnych fraz dla kategorii produktowych/produktów:
Niejako połączenie dwóch poprzednich rekordów – fraza rowery treningowe charakteryzuje się miesięczną liczbą wyszukiwań na poziomie 880. Inny ciekawy przykład to fraza rower eliptyczny:
Jak wykazano wcześniej, fraza ta w liczbie mnogiej (rowery eliptyczne) osiąga Search Volume 30, podczas gdy w przypadku liczby pojedynczej różnica jest diametralna – to aż 880 wyszukiwań/ms.
Zaskakująco wysoki wynik osiąga także fraza rowery do ćwiczeń:
Mamy tutaj aż 1900 wyszukiwań miesięcznie. Dlaczego akurat ta fraza jest tak popularna? Można podejrzewać, że część osób wpisujących tę frazę jest zainteresowana rowerami eliptycznymi, ale nie ma pojęcia o istnieniu określenia „eliptyczny”. Inni konsumenci chcą po prostu zorientować się w różnych typach rowerów do ćwiczeń. Obie grupy użytkowników łączy to, że są potencjalnymi klientami.
Podsumowanie – jak pozycjonować się w e-commerce?
Nazwy produktów i kategorii w sklepie internetowym są kluczowe. Dzięki analizie konkurencji i analizie fraz kluczowych, możemy odkryć, jakie frazy klienci wpisują w Google i jaką popularność mają konkretne rekordy. Jak można było zauważyć na podstawie niniejszego case study, czasami wystarczy zamiana liczby mnogiej na pojedynczą, aby zwiększyć szanse na dotarcie do dużego grona klientów.
Oczywiście nie oznacza to, że należy zupełnie rezygnować z mniej popularnych fraz kluczowych. Budowa widoczności w Google to złożony i mocno uzależniony od branży proces. W niektórych branżach liczba wyszukiwań na poziomie 30 będzie górną granicą, w innych rekordy osiągają po nawet kilkaset tysięcy wyszukiwań. Ponadto w SEO normą jest wykorzystywanie także rozbudowanych fraz, tak zwanych long tail, które są mniej popularne, ale również ważne w całym procesie.
Zastanawiając się nad tym, jak pozycjonować sklep internetowy, warto wiedzieć, że nie tylko liczba wyszukiwań ma znaczenie. Analiza fraz kluczowych z nastawianiem na nazwy kategorii i produktów powinna uwzględniać różne wskaźniki, takie jak na przykład SEO Difficulty. Powinna też być dopasowana do celów sprzedażowych i bazować na profesjonalnej analizie konkurencji. Jeśli interesuje Cię, jakie frazy będą optymalne w przypadku Twojego sklepu internetowego, skorzystaj z darmowej analizy w naszym wykonaniu. Skontaktuj się z nami!