Kampania reklamowa online – ile można na niej zaoszczędzić?

Każdy, kto prowadzi sklep internetowy lub stronę www zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest wdrażanie odpowiednich działań marketingowych. W tym kontekście bardzo istotna jest odpowiednio zorganizowana kampania reklamowa. Należy przede wszystkim pamiętać, aby zainwestowane koszty nie przewyższały generowanych zysków.

Istnieje wiele różnych obszarów, w ramach których można prowadzić działania marketingowe online. Jeśli stworzysz przemyślany plan całego przedsięwzięcia, możesz sporo zaoszczędzić na kampanii reklamowej. Jak to wygląda w praktyce? Zapraszamy do lektury.

SEM, czyli Search Engine Marketing

Efektywna i opłacalna kampania reklamowa ma różne oblicza. Search Engine Marketing to marketing prowadzony za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. Pierwszym i wszystkim dobrze znanym rodzajem działań SEM jest SEO, które ukierunkowane jest na zwiększanie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

SEO to bardzo ważny element rozwijania biznesu online. Optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek powinna bazować na wiedzy i doświadczeniu. Warto mieć przy tym świadomość, że efekty tego rodzaju działań są stopniowe i wymagają cierpliwości. Mimo to w obecnych czasach SEO jest koniecznością, ponieważ decyduje o widoczności wszystkich sklepów internetowych i stron www w sieci.

Jednak w momencie, gdy potrzebne są błyskawiczne efekty działań marketingowych – na przykład w kontekście sprzedaży sezonowej – przedsiębiorcy ukierunkowują swoją uwagę również na PPC, czyli Pay Per Click.

Jak sama nazwa wskazuje, tego rodzaju kampania polega na tym, że reklamodawca płaci za reklamę dopiero wówczas, gdy potencjalny klient kliknie w link. Nie ponosi natomiast kosztów za samą dostępność reklamy w Internecie. Z tego względu PPC nie wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Tego rodzaju procedura umożliwia dodatkowo ekspresowe wdrożenie działań marketingowych, a więc również osiągnięcie założonych efektów w pożądanym czasie. Jak przygotować taką kampanię, aby była opłacalna i skuteczna?

skuteczna kampania reklamowa w Internecie

Planowanie skutecznej kampanii reklamowej

Każdą kampanię trzeba odpowiednio zaplanować, aby efekty były zadowalające. Istnieje kilka kluczowych elementów, na które należy zwrócić uwagę.

Po pierwsze – określ cel kampanii i grupę docelową

Pierwszą istotną kwestią jest określenie celu kampanii. Prościej mówiąc – na początku rozważ, jakie efekty chcesz osiągnąć i jaka jest Twoja grupa docelowa. Ustal również, które produkty chcesz promować w określonym czasie. W zależności od tego, czy oferujesz usługi lokalnie, czy na terenie całego kraju, zadbaj o odpowiedni zasięg kampanii.

Kolejną kwestią jest dostosowanie narzędzi promocji do grupy docelowej. Warto stosować marketing zarówno za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej, jak i mediów społecznościowych. Jednak w przypadku niektórych branż jedna forma promocji będzie bardziej skuteczna i opłacalna, a druga mniej. Wszystko zależy od rodzaju oferowanych produktów i usług. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli chcesz zaoszczędzić na kampanii reklamowej i nadal osiągać spektakularne efekty.

Po drugie – ustal swój budżet

Zastanów się również, jakie koszty chcesz przeznaczyć na swoją kampanię. Budżet wcale nie musi być kosmiczny. Pamiętaj, że płacisz za kliknięcie, nie za samą widoczność reklamy.

W przypadku kampanii Google AdWords koszt za kliknięcie określany jest przede wszystkim na podstawie wartości frazy kluczowej znajdującej się w reklamie. Dobór takich fraz, które są często wyszukiwane przez użytkowników jest równie istotny, jak odpowiednio skonstruowana treść reklamowa.

Po trzecie – zadbaj o odpowiedni content

Oprócz odpowiednio dobranego słowa kluczowego reklama musi mieć właściwą formę i treść. Przede wszystkim nie może być za długa. Powinna również mieć wysoką wartość informacyjną i zachęcać odbiorców do kliknięcia.

Równie ważne jest to, aby zadbać o stronę, na której znajdą się Twoi potencjalni klienci bezpośrednio po kliknięciu w link. Upewnij się, że Twoja witryna szybko się ładuje, odpowiednio wyświetla znajdującą się na niej treść i jest atrakcyjna pod względem wizualnym. Wszystkie te elementy są ważne dla użytkowników, dlatego warto wcześniej je sprawdzić poprzez audyt strony internetowej.

Oprócz kwestii technicznych ważne jest również, aby na stronie, do której klienci będą przekierowywani po kliknięciu w reklamę zamieścić treść, na którą ta reklama wskazuje. Treść ta również musi być atrakcyjna i dostosowana do użytkownika. Inaczej odbiorcy mogą się zniechęcić i zrezygnować z przeglądania Twojej oferty.

Po czwarte – obserwuj wyniki

Gdy Twoja reklama będzie gotowa został ostatni element, czyli monitorowanie wyników internetowej kampanii. Google AdWords udostępnia statystyki, które informują o kosztach związanych z promocją oraz efektach działań marketingowych.

Ile rzeczywiście można zaoszczędzić na umiejętnie przygotowanej kampanii reklamowej? Sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.

Google AdWords – kampania automatyczna czy zindywidualizowana?

Wspomniana już wyżej platforma Google AdWords umożliwia zamieszczanie treści reklamowych w wyszukiwarce internetowej. Reklamy są widoczne tam, gdzie wyniki wyszukiwania, z tym że są wyodrębnione – Google umiejscawia je na samej górze lub po prawej stronie. Umiejętnie wykorzystany system AdWords przynosi realne zyski przedsiębiorcom, dlatego jest naturalną i często wybieraną formą promocji.

Gdy już określisz maksymalny budżet, jaki możesz wydać na kampanię reklamową, Google automatycznie wyznaczy koszt za kliknięcie w reklamę (wskaźnik CPC). Możesz jednak również samodzielnie ustalić wysokość stawki. Jeśli dobrze przygotujesz kampanię, rzeczywisty koszt może być finalnie nawet o ponad połowę niższy niż koszt wynikający z przedstawionych przewidywań. Wystarczy, że określisz wysokość stawek indywidualnie, na podstawie wcześniejszej analizy fraz kluczowych.

Przy dobrze skonstruowanej kampanii również wskaźnik CTR, czyli ilość kliknięć w stosunku do ilości wyświetleń reklamy, będzie osiągał optymalny poziom. CTR informuje o skuteczności zamieszczonej w wyszukiwarce treści reklamowej.

Na wartość współczynnika CTR wpływ mają przede wszystkim treść reklamy oraz zawartość strony docelowej, czyli tej, na którą klient trafia po kliknięciu w link. Witryna powinna być przy tym odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, dlatego ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na SEO. Ponadto wysoki poziom CTR wiąże się również z niższymi wartościami stawek za kliknięcia. Oznacza to więc nie tylko wzmożony ruch na stronie i zwiększenie sprzedaży, ale również redukcję kosztów związanych z kampanią reklamową. Korzyści, jakie płyną z indywidualnego zarządzania kampanią, możesz zaobserwować na niżej przedstawionym przykładzie.

kampania reklamowa - jak zaoszczędzić

Podsumowanie

Właściwie przeprowadzona analiza słów kluczowych, które będą wykorzystywane w reklamie zamieszczonej na Google, oraz indywidualne określenie CPC przynosi o wiele większe rezultaty niż kampania reklamowa o charakterze automatycznym. Samodzielne ustalenie stawek za kliknięcie umożliwia zmniejszenie kosztów działań promocyjnych nawet o ponad połowę.

Jeśli kampania reklamowa ma być skuteczna, należy zadbać o treść eksponowanych w wyszukiwarce reklam, a także o zawartość strony docelowej. Wszystkie te działania – począwszy od analizy, poprzez skonstruowanie odpowiednich treści, aż po monitorowanie rezultatów – wymagają cierpliwości, czasu i pewnej wiedzy. Jeśli nadal masz wątpliwości, zawsze możesz skorzystać z profesjonalnego wsparcia w tym zakresie. Powodzenia!

Jak przebiega projektowanie aplikacji? Sprawdź, jak proces...

Po czym można rozpoznać skuteczną agencję SEO? Sprawdź i podejmij...

Czym jest User Generated Content? Jakie są jego rodzaje i co to oznacza...

Jakie wymiary powinno mieć facebookowe zdjęcie w tle w 2024 roku?...