Aplikacje PWA, TWA i aplikacje natywne

Możliwość korzystania z usług sklepu internetowego z poziomu urządzeń mobilnych jest niezwykle ceniona przez klientów. W czasach kiedy każdy żyje w pośpiechu, liczy się przede wszystkim łatwy dostęp do usług i produktów oraz błyskawiczna finalizacja transakcji. Nowoczesna aplikacja to warunek konieczny efektywnego rozwoju internetowego biznesu. Szczególnie dużym powodzeniem cieszą się ostatnio aplikacje PWA – przede wszystkim takie, które zaopatrzone są w standard TWA. Co kryje się pod tymi terminami? Jakie różnice zachodzą między PWA, TWA a aplikacjami natywnymi? I co najważniejsze – którą opcję wybrać dla branży e-commerce? Zapraszamy do lektury.

Czym są aplikacje natywne?

Aplikacje natywne to aplikacje, które posiadają dostęp do wewnętrznych funkcjonalności urządzenia mobilnego, takich jak aparat fotograficzny, czy lokalizacja. Są to dobrze wszystkim znane aplikacje mobilne, które wymagają instalacji za pośrednictwem Google Play lub App Store.

Aplikacje mobilne są efektywne i bezpieczne, ale ograniczone tylko do jednego wybranego systemu operacyjnego. Oznacza to, że osoby korzystające z systemu IOS, nie będą mogły zainstalować aplikacji natywnej, która jest dedykowana dla systemu Android. Nawiązanie relacji z jak największą liczbą klientów wymaga zatem stworzenia kolejnej wersji aplikacji, a jest to zazwyczaj proces bardzo kosztowny.

Aplikacje natywne mogą wykorzystywać lokalizację użytkowników i zapewniają względnie komfortowe korzystanie z różnego rodzaju funkcji. Wymagają jednak zapośredniczonej instalacji – poprzez specjalną platformę cyfrową. Klient jest więc zmuszony do tego, aby odnaleźć aplikację w sklepie, później ją zainstalować, a następnie dokonywać regularnych aktualizacji.

Mając na uwadze formę, w jakiej przebiega instalacja, wysoki koszt oraz działanie aplikacji ograniczone do konkretnego systemu operacyjnego, aplikacje natywne stopniowo przestają cieszyć się zainteresowaniem. Naprzeciw potrzebom e-commerce wychodzą natomiast aplikacje webowe.

PWA – nowoczesne aplikacje webowe

Progressive Web App (PWA) to nowoczesne aplikacje, które zdobywają coraz większą popularność w branży e-commerce. PWA powstały jako połączenie funkcjonalności stron www i aplikacji. Charakteryzują się przede wszystkim tym, że nie są ograniczone tylko do jednego wybranego systemu operacyjnego. W związku z tym nie jest konieczne przepisywanie aplikacji na nowo po to, aby mogła zostać zainstalowana na urządzeniach wszystkich zainteresowanych użytkowników.

PWA odznaczają się również znacznie większą wydajnością – działają szybciej niż aplikacje natywne i są bardziej ekonomiczne. Wynika to po części z tego, że PWA mogą funkcjonować na urządzeniu nawet wówczas, gdy użytkownik nie posiada połączenia z siecią internetową.

Otwiera to wiele możliwości w zakresie utrzymywania relacji z klientem. Dzięki dostępności również w trybie offline, użytkownik jest w stanie przeglądać produkty i usługi, dodawać je do koszyka lub uzyskać dane kontaktowe firmy – także wtedy, gdy ma problemy z łączem internetowym.

Nowoczesne aplikacje
Aplikacja webowa

Plusem aplikacji webowych jest również to, że wyświetlają one tak zwane powiadomienia Push Web, które pełnią ważną funkcję w kontekście skutecznych działań marketingowych. Powiadomienia typu push są wyświetlane użytkownikom zarówno wówczas, gdy korzystają w danym momencie z aplikacji, jak i wtedy, gdy jej nie używają. Pozwala to na zachowanie ciągłości w relacjach z klientami.

PWA w odróżnieniu od natywnej nie wymaga instalacji poprzez platformę cyfrową. Wystarczy, że użytkownik pobierze aplikację z poziomu przeglądarki internetowej. Dzięki takiej możliwości cały proces przebiega bardzo sprawnie i bezproblemowo. Dodatkową korzyścią jest to, że PWA aktualizuje się automatycznie, a koszt wykonania takiej aplikacji może być nawet kilkukrotnie niższy niż koszty związane ze stworzeniem aplikacji natywnej.

Standard TWA, czyli jeszcze więcej możliwości

TWA, czyli Trusted Web Activity jest protokołem wykorzystywanym do zwiększania zakresu funkcjonalności aplikacji PWA. Dzięki TWA aplikację PWA można dodatkowo umieścić w popularnym sklepie Google Play. Dzięki temu otwierają się nowe ścieżki docierania do użytkowników, a klient, który chce korzystać z aplikacji na wielu różnych urządzeniach, nie musi za każdym razem pobierać jej na nowo.

Aplikacje webowe, które wykorzystują standard TWA, są bardziej wydajne i dodatkowo o wiele lżejsze niż aplikacje natywne. Nie powodują zatem, że klient odczuwa dyskomfort wynikający ze zbyt dużego obciążenia pamięci telefonu lub tabletu. TWA dysponują także dostępem do wewnętrznych funkcji urządzeń mobilnych takich jak aparat i lokalizacja. Ponadto aplikacje TWA nie wymagają inwestowania tak dużych kosztów, jak aplikacje natywne.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Jakie rozwiązanie dla branży e-commerce wybrać? Obecnie coraz więcej platform sprzedażowych decyduje się na używanie PWA. Analizy pokazują, że dzięki wdrożeniu aplikacji webowej współczynnik odrzuceń w niektórych przypadkach ulega obniżeniu nawet o 20%.

Z kolei wzbogacenie aplikacji webowej o TWA pozwala dotrzeć do większej liczby klientów, zapewniając przy tym większy komfort użytkowania. Jeśli jednak nadal masz wątpliwości, to w tabelce poniżej znajdziesz zestawienie trzech omawianych typów rozwiązań – powinno Ci to ułatwić podjęcie optymalnej decyzji.

Aplikacje natywneAplikacje PWAPWA w standardzie TWA
Zaprojektowane na potrzeby tylko jednego systemu operacyjnegoFunkcjonują na wszystkich systemach operacyjnychFunkcjonują na wszystkich systemach operacyjnych
Działają tylko w trybie onlineFunkcjonują również w trybie offline Funkcjonują również w trybie offline
Posiadają dostęp do wewnętrznych funkcji urządzeniaNie posiadają dostępu do wewnętrznych funkcji urządzeniaPosiadają dostęp do wewnętrznych funkcji urządzenia
Konieczna jest instalacja za pośrednictwem platformy cyfrowejWystarczy pobrać aplikację z poziomu przeglądarkiMożna pobrać aplikację zarówno z poziomu przeglądarki, jak i poprzez platformę cyfrową
Niższy poziom wydajnościWyższy poziom wydajnościWyższy poziom wydajności
Wymagają aktualizacjiAktualizacje przebiegają automatycznieAktualizacje przebiegają automatycznie
Wyższe kosztyNiższe koszty w porównaniu do aplikacji natywnychNiższe koszty w porównaniu do aplikacji natywnych
Niższy poziom bezpieczeństwaWysoki poziom bezpieczeństwa dzięki protokołowi HTTPSWysoki poziom bezpieczeństwa dzięki protokołowi HTTPS

Konfigurator produktu prowadzi do zwiększenia sprzedaży i pozwala...

Jak przeprowadzić opłacalną kampanię reklamową? Poznaj narzędzia...

Aplikacja natywna, PWA, TWA... ...

Kontrolowanie poziomu wskaźnika CLS jest niezwykle ważne w kontekście...