Jak przesyt treści na stronie internetowej wpływa na odbiór witryny?

Od czasu witryn składających się jedynie z surowej treści minęło już niemal 30 lat i zrobiliśmy znaczący postęp na tej płaszczyźnie. Obecnie jednym z najważniejszych elementów, do jakich przykładamy uwagę, są wizualne treści na stronie internetowej. Mowa tu o zdjęciach, grafikach, filmach lub szeroko pojętych animacjach.

Nie można już zaprzeczyć, że elementy te stały się nierozłączne i potrafią razem stworzyć estetyczną, funkcjonalną i efektowną stronę internetową. Można wręcz powiedzieć, że osiągnięcie sukcesu nie jest możliwe bez połączenia wszystkich tych składowych i wprowadzenia odpowiedniego balansu między nimi.

Ciekawostka: Oczywiste jest, że założona 30 lat temu strona już dawno przestała funkcjonować… Niedawno jednak została ona odtworzona i można obecnie obejrzeć ją pod adresem info.cern.ch.

Przesyt treści na stronie internetowej może odpychać użytkowników

Podobnie jak zdecydowanie zbyt długa treść regulaminów, umów czy innych dokumentów, które zostały skonstruowane tak, aby zniechęcić użytkownika, tak i witryna internetowa, na której znajduje się zbyt dużo treści, negatywnie wpływa na odczucia odbiorcy.

Korzystając ze strony, na której ilość prezentowanej treści jest zdecydowanie przesadzona, użytkownik zostanie przytłoczony elementami, które w rzeczywistości powinny być zarówno możliwie najprostsze, jak i wysoce informatywne.

treści na stronę internetową

Oczywiste jest, że mamy bardzo wiele ciekawych informacji, które chcemy przekazać użytkownikowi. Wychodzimy z założenia, że każdy czytający jest naszym potencjalnym klientem. Staramy się więc, aby nie tylko przekonać go do naszych produktów czy usług, ale także zafascynować go naszą ofertą. Niestety – im więcej tekstu, tym bardziej użytkownik będzie czuł się znudzony i tym dłużej zajmie mu dotarcie do pożądanych treści.

Jak dobrać odpowiednie zdjęcia? Czy więcej znaczy lepiej?

Kolejnym elementem używanym w tworzeniu stron internetowych jest grafika. Obecna na każdej witrynie – niezależnie od tego, co akurat przeglądamy – znajdują się materiały graficzne. Jest to rozwiązanie poniekąd uniwersalne i to nie tylko w momencie, gdy chcemy przedstawić logo naszej witryny, zdjęcia produktu czy zastąpić pewien fragment tekstu. 

Gdy tylko pojawia się problem nadmiaru treści na stronie internetowej, to właśnie grafika może okazać się rozwiązaniem idealnym. Zamiast nieprzyjemnej w odbiorze, surowej linijki tekstu można z powodzeniem zastosować infografikę. Dzięki temu w sposób przyjemny i estetyczny zaprezentujemy dokładnie to, czego oczekuje użytkownik.

Porada: Czy wiesz, że dla użytkowników mobilnych możesz wyświetlać inne, spersonalizowane treści? Dowiedz się więcej w artykule o responsywnych stronach internetowych.

Czy dwa filmy to już za dużo?

O ile w przypadku grafiki to użytkownik decyduje, ile czasu spędzi nad konkretnym elementem, tak w przypadku materiałów wideo to my decydujemy, ile uwagi poświęci prezentowanemu przez nas materiałowi. Grafiki możemy eksponować na wiele różnych sposobów – takich jak galerie czy pokazy slajdów. W przypadku materiałów wideo jesteśmy bardzo ograniczeni ich formą. Właściwie to możemy przedstawić je tylko w formie filmu, a to sprawia, że użytkownik nie może się zatrzymać po to, aby skoncentrować się na ważnych elementach.

Nawet w przypadku tak mocno ograniczonej formy prezentacji możliwe jest zniechęcenie odbiorcy do naszej witryny. Bardzo często zdarza się, że użytkownik korzysta z odtwarzaczy muzyki lub ogląda inny materiał w tle – jeżeli nasze wideo posiada aktywne automatyczne odtwarzanie, to wysoce prawdopodobne jest, że użytkownik będzie czytał inny fragment wpisu podczas wyświetlania filmu. Oczywiste jest również, że istnieje ryzyko, iż użytkownik zamiast szukać wideo, po prostu opuści naszą stronę – zwłaszcza w momencie, gdy istnieje więcej filmów lub artykułów na poszukiwany przez czytelnika temat.

filmy na stronie internetowej

Jak więc prezentować materiały wideo, aby nie wystąpił przesyt treści? Dobrą praktyką i obecnie powszechnie stosowaną jest umiejscowienie filmu w dobrze widocznym miejscu i skorzystanie z przyjemnej, intuicyjnej nakładki odtwarzacza, która zachęci użytkownika do seansu. W wielu przypadkach wpływ na wzrost zainteresowania materiałami wideo ma odpowiednia okładka, wyświetlana przed odtworzeniem filmu. To na niej możemy zamieścić skrót filmu, chwytliwe hasło, lub po prostu ciekawą grafikę. Warto tylko pamiętać, że miniatura powinna odzwierciedlać realną zawartość wideo.

Animacja… oby tylko w nowoczesnej formie

Swego czasu bardzo popularne były animacje. Pierwsze z nich pojawiły się wraz z powstawaniem Internetu i były wykonane w dość topornej technologii takiej jak flash. Często ich odtworzenie wymagało instalacji wtyczek do przeglądarek lub skorzystania z usług zewnętrznych programów.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że taki format, który zmusza użytkownika do wykonania dodatkowych czynności, nie cieszy się powodzeniem. Z pewnością nie zachęci naszego odbiorcy do dalszego przeglądania strony. W skrajnych przypadkach może nawet nakłonić go do skorzystania z usług konkurencji. Ponadto taka forma oznacza wykluczenie sporej części czytelników, ponieważ technologia flash nie jest dostępna na urządzenia mobilne.

Obecnie animacje można prezentować poprzez pliki GIF lub zapętlone filmy. Warto więc wziąć pod uwagę taki format, który da czytelnikowi szansę na skorzystanie ze strony natychmiast.

Im mniej treści, tym lepiej

Obecnie to minimalizm jest wyznacznikiem tworzenia nowoczesnych witryn i ma to swoje uzasadnienie. Każdy chce otrzymać gotowe informacje, tak aby zajęło to jak najmniej czasu. Ponadto konieczność wykonania dodatkowych kroków może sprawić, że użytkownik uzna, iż marnuje swój czas i zacznie poszukiwać odpowiedzi w znacznie bardziej przyjaznym i dostępnym środowisku.

Pamiętajmy więc o tym, aby zawsze mieć na uwadze potrzeby naszego odbiorcy. W końcu to dla niego tworzymy treści na stronę www.

Instrukcja podpisywania umowy online. Sprawdź i ekspresowo podpisuj...

Jak dodać informację dotyczącą RODO na swój fanpage? Sprawdź...

Jaki jest koszt dedykowanej aplikacji? Dowiedz się, co wpływa na cenę...

Jak rozpocząć działania reklamowe w Google Ads? Sprawdź i zacznij...