Wskaźnik CLS a pozycjonowanie witryny

(16)

Dbałość o wysoką jakość witryny to podstawa dobrze prosperującej działalności online. Można to osiągnąć, modyfikując różne aspekty strony, co z kolei przekłada się na poprawę wskaźników branych pod uwagę przez wyszukiwarkę internetową. Jednym z nich jest CLS, czyli Cumulative Layout Shift. Poznaj korzyści, jakie niesie ze sobą poprawa tego wskaźnika na przykładzie zlecenia, które zrealizowaliśmy dla naszego klienta.

Wskaźnik CLS – charakterystyka

Jak dotrzeć do dużego grona użytkowników? W jaki sposób zwiększyć sprzedaż online? Każdy właściciel strony internetowej stawia sobie tego rodzaju pytania.

Przedsiębiorcy, którzy wiedzą, jak ważne jest pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce internetowej, nieustannie dbają o zwiększanie jakości strony www. Wszystko po to, aby użytkownik docenił wartość strony – został na dłużej lub skorzystał z oferowanych usług.

Wskaźniki świadczące o jakości strony internetowej

W jaki sposób osiągnąć zamierzone cele? Z pewnością warto skoncentrować się na wskaźnikach związanych z jakością strony www, które od sierpnia 2021 roku mają pierwszoplanowe znaczenie dla pozycjonowania witryny. Cumulative Layout Shift (CLS) to jeden z elementarnych wskaźników internetowych, który jest miarą jakości strony. Wskaźnik CLS służy do sprawdzenia, czy strona jest zrównoważona pod względem wizualnym. Co to oznacza w praktyce?

Brak równowagi wizualnej oznacza, że treści na stronie nie wyświetlają się poprawnie – dochodzi do ich przemieszczenia. W efekcie tekst i grafiki przygotowane dla użytkowników stają się niezrozumiałe, a to sprawia, że odbiorcy opuszczają stronę. Trudno dziwić się temu zjawisku. Każdy, kto szuka informacji, produktów lub usług jest nastawiony przede wszystkim na błyskawiczną i przejrzystą odpowiedź. Wizualny chaos na stronie sprawia, że spełnienie oczekiwań użytkowników nie jest możliwe.

cls a SEO

Jaką wartość powinien przyjmować wskaźnik CLS?

Według informacji podanych przez Google, odpowiednia wartość wskaźnika CLS to nie więcej niż 0,1. Strony o wskaźniku odbiegającym od tego poziomu nie mają dużych szans na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak zwiększyć jakość strony internetowej?

Sygnał, który świadczy o nieodpowiednim poziomie wskaźnika CLS to nieprawidłowo wyświetlane treści na stronie – na przykład nieładujące się grafiki. Należy jednak pamiętać o tym, że nawet jeżeli osobiście nie dostrzegasz problemu, to wcale nie oznacza to, że go nie ma. Niestety – to, że po stronie administratora wszystko wydaje się poprawne, nie jest równoznaczne z tym, że użytkownicy otrzymują przejrzysty i uporządkowany obraz treści.

Dlatego, aby przekonać się, jak w rzeczywistości wygląda poziom jakości Twojej witryny, konieczne jest skorzystanie z odpowiednich narzędzi. Pozwoli to na ustalenie wartości wskaźnika CLS strony internetowej, którą prowadzisz.

Odczytywanie poziomu wskaźnika CLS

Wybór narzędzi, które umożliwiają analizę wskaźników związanych z jakością i wydajnością strony internetowej, jest niezwykle duży. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z kilku różnych metod – pozwala to na wnikliwe rozpoznanie trudności.

Wartość wskaźnika CLS możesz poznać między innymi za pośrednictwem:

Przy wyborze pierwszej opcji, wystarczy wkleić do wyszukiwarki link strony, którą chcesz poddać analizie. Otrzymasz wówczas wyniki liczbowe wyrażające poziom jakości Twojej witryny.

Wskaźnik CLS w praktyce – poprawa jakości witryny

W jaki sposób zwiększyć jakość witryny? Wiele zależy od źródła problemu. Rozważmy następujący przykład, zaczerpnięty z realizacji, której się podjęliśmy.

Treści na stronie internetowej naszego klienta nie wyświetlały się prawidłowo, co wpływało negatywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Szczegółowy audyt strony internetowej pozwolił na zidentyfikowanie problemu – okazało się, że powodem była wtyczka odpowiedzialna za tworzenie i modyfikowanie treści na stronie.

Nasi programiści usunęli niepożądany moduł. W efekcie wskaźnik CLS przybrał pożądaną wartość, a ogólna jakość strony znacznie się poprawiła – nastąpił wzrost z 61 na 74 punkty dla urządzeń mobilnych i z 89 na 95 punktów dla komputerów.

czym jest wskaźnik CLS
Zmiany w zakresie poziomu jakości witryny (PageSpeed Insights).

Podsumowanie

Dbałość o wysoką pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania to jeden z kluczowych elementów składających się na sukces prowadzonej działalności online. Wyszukiwarka Google ustala pozycję przede wszystkim na podstawie jakości witryny, która jest mierzona przez odpowiednie internetowe wskaźniki.

Właściwe zmodyfikowanie CLS oddziałuje pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej. Warto wiedzieć, że w tym kontekście istotne są również inne wskaźniki, między innymi Largest Contentful Paint (LCP), który informuje o tym, jak długo ładuje się największa treść na Twojej stronie www. Nie wiesz, w jaki sposób zwiększyć jakość i wydajność swojej witryny? Skontaktuj się z nami, chętnie udzielimy Ci profesjonalnego wsparcia.

Jak przebiega projektowanie aplikacji? Sprawdź, jak proces...

Po czym można rozpoznać skuteczną agencję SEO? Sprawdź i podejmij...

Czym jest User Generated Content? Jakie są jego rodzaje i co to oznacza...

Jakie wymiary powinno mieć facebookowe zdjęcie w tle w 2024 roku?...