RWD, czyli responsywność strony internetowej

(16)

Obecnie trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś nie miał smartfona w swojej kieszeni. Urządzenia te stały się tak popularne, że obecnie używamy ich na co dzień. Szacuje się, że obecnie ze smartfonów, tabletów lub innych urządzeń mobilnych korzysta już ponad 5 miliardów osób, a liczba ta nieustannie wzrasta, nawet o 4% co roku. To nie jedyny powód, dla którego responsywność strony internetowej stała się ważną częścią działalności właścicieli nowoczesnych witryn.

Równie istotnym zjawiskiem jest zwiększający się ruch, jaki urządzenia mobilne generują w sieci. Obecnie ponad 40% zakupów realizowanych w sklepach internetowych zostało sfinalizowane przy użyciu smartfonów lub tabletów. Jeżeli chodzi o całościowych ruch generowany przez smartfony, może on sięgać nawet 70% – w zależności od tematyki witryny.

Jak więc przygotować witrynę dla smartfonów?

W momencie, gdy pojawia się zapotrzebowanie, pojawia się również odpowiedź. W przypadku stron internetowych, które – jak wspomniano wcześniej – użytkownicy przeglądają zazwyczaj na swoich smartfonach i tabletach, możemy skorzystać z technologii RWD, dedykowanych wersji mobilnych lub AMP.

rwd - responsywność strony

Jakie jest zastosowanie tych rozwiązań? Otóż pozwalają one w przyjazny sposób zaprezentować treści użytkownikom. Zdarzyło Ci się kiedykolwiek przeglądać stronę www, która na smartfonie wyświetlała się w sposób uniemożliwiający odczytanie kluczowych treści? Jeśli tak, to była to witryna niedostosowana do urządzeń mobilnych. Trzy wyżej wymienione technologie służą rozwiązywaniu tego rodzaju problemów. Czym tak właściwie są wskazane sposoby tworzenia stron i który z nich wybrać, aby uzyskać najlepszy efekt?

RWD, czyli responsywność strony internetowej

Najczęściej spotykaną metodą tworzenia witryn internetowych jest responsywność, czyli przystosowanie witryny do zmieniającego się obszaru okna przeglądarki. Tak skonstruowana strona www w sposób optymalny wyeksponuje wszystkie wymagane elementy – w zależności od dostępnej ilości miejsca. Bez względu na to, czy mamy do zaprezentowania tekst, czy elementy multimedialne, wszystko będzie prawidłowo umiejscowione.

Pomimo dużej popularności, responsywność strony internetowej nie pozostaje bez wad. Głównym minusem korzystania z RWD jest czas ładowania i nadmiar kodu, z którego korzysta taka witryna.

Strona oparta na RWD wykazuje średni czas ładowania, który jest niewiele większy w porównaniu z witryną dostosowaną jedynie do konkretnego typu urządzeń, ale w zamian oferuje estetyczną, przyjemną dla odbiorcy formę prezentacji treści bez względu na urządzenie, z jakiego w danej chwili korzysta użytkownik.

Porada: Sprawdź, jakie korzyści możesz osiągnąć, prowadząc internetowy blog w nawiązaniu do Twojej firmy!

Dedykowana strona internetowa

Dedykowana strona internetowa to technologia częściowo wypierana przez technologię RWD, aczkolwiek wciąż można obserwować nowe witryny. Funkcjonują one poprzez podział serwisu na kilka mniejszych, dedykowanych konkretnego typu urządzeniom. Charakterystycznym elementem dla tego typu rozwiązania jest osadzenie wersji dedykowanej dla smartfonów na subdomenie „m” oznaczającej urządzenia mobilne.

Bardzo ważnym elementem typowym dla tego typu rozwiązania jest relatywnie niski czas ładowania strony internetowej. Jakie są natomiast wady tej technologii? Po pierwsze – występowanie dwóch lub więcej adresów, pod którymi funkcjonuje witryna.
Po drugie – przy korzystaniu z dedykowanej strony internetowej interpretacja danych pochodzących z narzędzi analitycznych jest problematyczna.

Problem kilku adresów dla jednego serwisu można rozwiązać przy użyciu odpowiednich metod przekierowywania. Natomiast jeśli chodzi o narzędzia kontrolujące ruch sieciowy na naszej witrynie, to poważną trudność może sprawiać skuteczne przeprowadzenie analizy dotyczącej popularności, czy innych celów realizowanych w obrębie całego serwisu, a nie tylko danego urządzenia.

Dodatkowo należy też wspomnieć, że witryna oparta na dedykowanych wersjach zajmie zdecydowanie więcej miejsca, które często i tak już jest ograniczone ze względu na wybrany przez nas pakiet usług hostingowych lub serwer, który zazwyczaj pełni też inne funkcje, więc nie możemy poświęcić go w całości tylko naszej stronie internetowej.

AMP, czyli nowoczesne i niezwykle szybkie strony

Najnowszą z wymienionych metod tworzenia stron jest AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli w wolnym tłumaczeniu „szybkie witryny mobilne”. Technologia ta jest dedykowana urządzeniom mobilnym i może okazać się niezwykle przydatna w momencie, gdy chcemy przystosować witrynę do absolutnie każdego użytkownika, bez względu na urządzenie, z jakiego korzysta.

responsywność strony

Znaczącą, jeżeli nie najistotniejszą zaletą tej technologii jest jej lekkość. Aby poprawnie wyświetlić stronę internetową, w technologii AMP wymagane jest przesłanie szacunkowo 60% mniej danych dotyczących takich elementów jak kaskadowe arkusze stylów, metadane czy inne zbędne informacje.

Bardzo ważne jest, aby mieć na uwadze również wady AMP. Witryna oparta na tej technologii jest ograniczona do podstawowych elementów – bardzo sztywnego, wręcz schematycznego budowania stron.

Zatem… które rozwiązanie wybrać?

Wszystko zależy od naszych wymagań. Prezentujemy surowe treści, prowadzimy bloga, w którym liczy się jedynie tekst, zależy nam na niezwykłej szybkości ładowania? Zdecydowanie AMP, będzie bezkonkurencyjne w tym przypadku.

Zależy Ci na pięknych animacjach, subtelnych detalach lub ogólnej estetyce witryny? Dodatkowo chcesz, aby strona zawsze wyglądała elegancko, bez względu na urządzenie? Responsywność RWD będzie idealna. Pozwoli nie tylko zachwycić użytkownika, ale także zaprezentować mu to, czego oczekuje od naszej witryny.

A co z dedykowaną wersją strony? Prawdę mówiąc, powoli przestaje się jej używać. Nie oferuje wymiernych zysków, jej wykonanie jest znacznie bardziej czasochłonne, więc wnioski nasuwają się same.

Instrukcja podpisywania umowy online. Sprawdź i ekspresowo podpisuj...

Jak dodać informację dotyczącą RODO na swój fanpage? Sprawdź...

Jaki jest koszt dedykowanej aplikacji? Dowiedz się, co wpływa na cenę...

Jak rozpocząć działania reklamowe w Google Ads? Sprawdź i zacznij...