MVP – czym jest Minimum Viable Product?

Minimum Viable Product

Gdy w głowie pojawia się myśl wspaniałego rozwiązania, a przeszkodą w jego realizacji jest budżet, z pomocą może przyjść Minimum Viable Product. MVP to wersja nowego produktu, która posiada tylko najważniejsze funkcjonalności, przez co jest szybka i tania w wykonaniu.

Cała tajemnica to włożenie minimalnego wysiłku w stworzenie prototypu, który przedstawia główną ideę oraz umożliwia uzyskanie wiedzy, czy istnieje zainteresowanie użytkownika końcowego. Na podstawie informacji zwrotnych przygotowuje się następne wersje, rozwijając produkt w kierunku zgodnym z realną potrzebą rynkową.

Najważniejszym atutem Minimum Viable Product jest iteracyjne budowanie rozwiązania, co ma zapobiec rozczarowaniu względem produktu tworzonego przez wiele miesięcy, przez spory zespół doświadczonych inżynierów – rozczarowaniu w postaci „dopracowanego” produktu, na który w praktyce nie ma zainteresowania.

MVP – przykład zastosowania

Jakiś czas temu firma IBM postanowiła rozpocząć projekt systemów sterowanych poleceniami głosowymi, wydawanymi przez użytkownika. Funkcjonalności „speech-to-text” nie były wtedy jeszcze tak popularne, jak dziś, a zaprogramowanie ich zajęłoby miesiące, a może nawet lata.

Podjęto wtedy decyzję o przeprowadzeniu eksperymentu, który polegał na zaproszeniu potencjalnych użytkowników na test nowoczesnego komputera IBM. Ludzie wydawali polecenia, a operator w pomieszczeniu obok wykonywał wszystkie zadania. Pomimo 100% skuteczności w działaniu systemu, użytkownicy negatywnie zaopiniowali to rozwiązanie, gdyż woleli sterować komputerem manualnie.

Minimum Viable Product

MVP, czyli naprzeciw potrzebom użytkownika

MVP rozwiązuje jeszcze jeden bardzo ważny problem. Często w teoretycznej rozmowie na temat systemu, użytkownicy nie potrafią jasno określić swoich potrzeb i oczekiwań. Dlatego wyniki ankiet i wywiadów są mało realnym odzwierciedleniem wymagań odbiorców. MVP chroni inwestora przed marnowaniem zasobów na przygotowywanie dodatkowych funkcji, które użytkownicy końcowi uznają za nieprzydatne. Z drugiej strony ludzie, którzy zaproponują dodatkowe usprawnienia, czują się współtwórcami systemu i tym samym stają się ambasadorami stworzonego rozwiązania.

Dobrze przygotowany produkt prototypowy można łatwo skalować, dlatego rozwinięcie go zgodnie z zapotrzebowaniem użytkowników końcowych nie stanowi żadnego problemu. Ponadto, wprowadzanie aktualizacji i rozwijanie produktu jest bardzo dobrze widziane przez większość użytkowników końcowych.

Chcesz poznać inne inteligentne rozwiązania usprawniające pracę przedsiębiorstwa? Z pewnością zainteresuje Cię nasz artykuł na temat Business Intelligence. Zapraszamy do lektury!

Konfigurator produktu prowadzi do zwiększenia sprzedaży i pozwala...

Jak przeprowadzić opłacalną kampanię reklamową? Poznaj narzędzia...

Aplikacja natywna, PWA, TWA... ...

Kontrolowanie poziomu wskaźnika CLS jest niezwykle ważne w kontekście...