Kluczowy wskaźnik rozwoju każdej firmy to odpowiednio dobrana grupa docelowa. Czym jest i dlaczego jest tak istotna? W jaki sposób określić grupę docelową? Zapraszamy do lektury.
Grupa docelowa, czyli Twoi odbiorcy
Grupę docelową tworzą odbiorcy firmowej oferty, czyli osoby zainteresowane konkretnymi usługami lub produktami. To właśnie oni stanowią grono potencjalnych klientów, do których należy dostosować formę całej komunikacji marketingowej.
Kierowanie treści marketingowych do właściwie określonej grupy docelowej to klucz do sukcesu. Przykład? Wyświetlając reklamę lokalnego salonu fryzjerskiego osobom, które znajdują się w obszarze świadczenia usług, docierasz do swoich potencjalnych klientów przy optymalnym budżecie na reklamę. W sytuacji, gdy treści marketingowe wyświetlane są w całej Polsce, koszt promocji będzie kilkukrotnie wyższy – przy takich samych lub mniejszych efektach.
Jak zidentyfikować grupę docelową?
Jeśli chcesz określić swoją grupę docelową, zastanów się, dla kogo przeznaczone są produkty lub usługi, które oferujesz. W przypadku lokalnego biznesu istotne będzie między innymi miejsce zamieszkania Twoich odbiorców. Jeśli natomiast działasz na terenie całej Polski, rozważ, w jakim wieku są Twoi klienci i czym się zajmują.
Oczywiście same dane demograficzne nie wystarczą do tego, aby odkryć grupę docelową. Jeśli chcesz dotrzeć do swoich odbiorców, musisz zidentyfikować ich potrzeby, oczekiwania i postawy. W tym celu warto przeprowadzić profesjonalne badania konsumenckie.
Odpowiednia identyfikacja grupy docelowej pozwoli Ci stworzyć profesjonalną strategię komunikacji promocyjnej, wykorzystującą właściwe archetypy marki. Dzięki temu dotrzesz do klientów, zwiększysz sprzedaż i obniżysz koszty promocji.