Pozycjonowanie sklepu internetowego – Co musisz wiedzieć?

Podobnie jak w przypadku kampanii reklamowych sklepów stacjonarnych tak i w przypadku sklepu internetowego jego reklama ma ogromne znacznie. Baner reklamowy czy ogromna reklama bez wątpienia mogą pomóc, ale jak to ma się do sklepu internetowego?

Właśnie dlatego powinniśmy zadbać o odpowiednie pozycjonowanie naszego sklepu internetowego. To właśnie pozycjonowanie jest jedną z najbardziej efektywnych metod promowania naszego sklepu internetowego.

Jak więc odpowiednio je wykonać? Czy jest to proces jednorazowy? Czego się wystrzegać?

Odpowiednie dane dla wyszukiwarek

Bardzo często pomijamy tę kwestie i ograniczamy się do wypełniania jedynie wymaganych danych podczas dodawania produktu. Przecież nasz produkt jakoś będzie widoczny, po co to niby wypełniać?

Wbrew takiemu zachowaniu – opisy meta, czyli dane dla wyszukiwarek mają ogromne znaczenie na odbiór naszych treści w internecie. Możemy je ignorować, ale to właśnie one mają zazwyczaj pierwszy kontakt z naszym potencjalnym klientem.

Jak więc uzupełniać meta dane? Odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim, należy opisać jasno i zrozumiale produkt, który oferujemy – producenta, model czy nawet serię produktu.  Warto też bezpośrednio kierować się do użytkownika, subtelnie lecz nie nachalnie podkreślając, że to właśnie tego produktu potrzebuje.

Z restrykcji, jakie musimy mieć na uwadze tworząc dane dla wyszukiwarek musimy mieć ograniczenia dotyczące ilości znaków. Dla tytułów jest to od 50 do 70 znaków, a dla opisów od 120 do 170 znaków. W obu przypadkach spacje są również wliczane.
Co w przypadku gdy przekroczymy zalecaną ilość znaków? Z pewnością skutki będą znacznie bardziej pobłażliwe niż nałożenie filtra ukrywającego naszą stronę z wyników wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że zbyt długi tytuł lub opis nie będzie w pełni wyświetlany w wyszukiwarce internetowej.

Metadane dla zdjęć produktów

Nie da się ukryć, że nieodłączną częścią każdego sklepu internetowego, czy też ogólnie strony internetowej jest grafika. Na każdy produkt zamieszczony w sklepie internetowym przypada kilka jego zdjęć. Jak więc wykorzystać ten fakt na swoją korzyść?

Bez wątpienia słyszałeś o Google Grafika. Aby jednak rozwiać wątpliwości – jest to narzędzie do wyszukiwania grafiki zamieszczonej na stronach internetowych. Z taką różnicą, że nie specjalnie wymaga pozycjonowania, a przynajmniej nie świadomego. To znaczy, jej pozycja jest określana na podstawie zgodności z kryteriami naszego wyszukiwania, a jej treść jest ustalana w kontekście witryny, na której się znajduje.

Skoro wiemy jak, jak działa wyszukiwanie obrazów w Google… Jak może nam to pomóc w pozycjonowaniu? Sprawa jest bardzo prosta. Każdy taki obrazek prowadzi do naszego sklepu, a konkretniej do strony produktu, na której ta grafika została zamieszczona.

Linki przychodzące

Właściwie, to temat ten jest bardzo prosty. Im więcej pozyskamy odnośników do naszej strony tym bardziej efektywne będzie pozycjonowanie naszego sklepu internetowego.

Jak pozyskać linki w zewnętrznych serwisach? Tutaj metod jest wiele – od płatnej reklamy, rabatu dla czytelników po artykuły partnerskie, które w ramach podziękowania za wkład w ich stronę będą zawierały odnośnik do naszej oferty.

Na co jednak warto zwrócić uwagę? Na jakość serwisu, w którym chcemy posiadać taki link. Jeżeli będzie to serwis o wątpliwej jakości, lub taki który sam posiada ograniczenia może to przełożyć się na naszą witrynę i możemy otrzymać tzw. filtr czyli ograniczenie w wynikach wyszukiwania, które nawet po zdjęciu odbije się negatywnie na Twojej pozycji w wyszukiwarce.

Linki wewnętrzne

Podobnie jak w przypadku linków przychodzących jest to jeden ze sposobów umożliwiający zrozumienie robotom indeksującym jak właściwie zbudowany jest nasz sklep internetowy. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego - linki wewnętrzne

Produktu kluczowe, te na których nam zależy powinny być linkowane w widocznych miejscach i opatrzone stosownym atrybutem, takim jak “canonical”.

Strony, lub też z różnych przyczyn produkty, których nie chcemy indeksować powinny być natomiast oznaczone atrybutem “nofollow”, co skutecznie powstrzyma roboty Google przed indeksowaniem ich.

Warto również wspomnieć, że linki nieaktywne, prowadzące do komunikatu, że strona nie została znaleziona mają negatywny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego i powinniśmy ich za wszelką cenę unikać.

Przyjazne adresy URL

Skoro już pozostajemy w temacie hiperłączy – adres URL strony też ma wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Przede wszystkim, jest to miejsce, w którym możemy zamieścić nazwę produktu lub kategorii, a także słowa kluczowe z nim związane.

Czas ładowania strony jest istotny

Jednym z podstawowych czynników wpływającym na pozycjonowanie stron internetowych, a w tym również na pozycjonowanie sklepów internetowych jest prędkość ładowania strony internetowej.

Temat ten, jest na tyle obszerny i na tyle skomplikowany, że pełne omówienie go to temat na osobny artykuł. Co jednak powinniśmy wiedzieć, gdy mówimy o prędkości naszej strony?

Czas którym użytkownik zaczyna się irytować 5 sekund. Właśnie tyle mamy, aby w załadować nasz sklep internetowy w pełni. Jednak gdy mówimy o prędkości podczas pozycjonowania to i tak najważniejsze powinno być uzyskanie możliwie najmniejszego wyniku.

Aktualne trendy w sprzedaży

Pozycjonowanie sklepu internetowego - aktualne trendy sprzedaży

O ile kwestie techniczne mogą zostać wyczerpane, tak marketing treści zamieszczanych chociażby w blogu prowadzonym przy okazji sklepu internetowego można realizować bez ograniczeń. Dane z narzędzi analitycznych wykazują, że prowadzenie bloga o powiązanej tematyce pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego.

Dobrym kierunkiem marketingu treści jest tworzenie aktualności na nasz blog. Je z kolei możemy podzielić na te występujące w określonym czasie, lub te, które są aktualne przez cały rok ale klienci szukają ich w różnym okresie – np. prezent na rocznicę ślubu.
W takim przypadku wielu z nas jest niezdecydowanych i nie wie tak naprawdę czego szuka. Bardzo pomocny wtedy okazuje się artykuł “10 Pomysłów na prezent z okazji…”, a jednocześnie jest to idealna metoda na wypromowanie wybranych przez nas produktów.

Artykuły specjalne na wyjątkową okazję

Jak więc przygotowanie specjalnych artykułów bądź promocji pomoże dotrzeć do większej grupy odbiorców?

Zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć się w wynikach wyszukiwania związanych z frazą “Dzień kobiet” gdy pozycjonujemy się początkiem lutego. Tylko jest mały haczyk. Wyniki te, trzeba utrzymać aż do marca, gdy użytkownicy rzeczywiście będą zainteresowani danym tematem.

Podobnie jak z reklamami w telewizji – tydzień wcześniej sukcesywnie przypominają o danej okazji, tak i nasz artykuł powinien znacznie wcześniej przypomnieć, że mamy dla takiego użytkownika specjalnie przygotowaną promocję, okazję czy innego typu ofertę. 

Nie zapominajmy o mediach społecznościowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego - media społecznościowe

Warto również skorzystać z marketingu prowadzonego w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Gdy nasz wpis odpowiednio otagujemy jesteśmy w stanie dotrzeć do konkretnych odbiorców, co również może pozytywnie odbić się na naszej sprzedaży, a już na pewno pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie sklepu internetowego jako link zewnętrzny generujący ruch.