Pozycjonowanie sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

W przypadku kampanii reklamowych tworzonych na potrzeby sklepów stacjonarnych reklama ma ogromne znaczenie. Nie inaczej sprawa wygląda w obszarze sprzedaży online. Właśnie dlatego powinniśmy zadbać o odpowiednie pozycjonowanie sklepu internetowego.

Pozycjonowanie jest jedną z najbardziej efektywnych metod promowania platform sprzedażowych. Jak odpowiednio przeprowadzić ten proces? Czego się wystrzegać? Zapraszamy do lektury.

Odpowiednie dane dla wyszukiwarek

Bardzo często pomijamy tę kwestię i ograniczamy się do wypełniania jedynie wymaganych danych podczas dodawania produktu. Przecież nasz produkt będzie widoczny w sieci...

Nic bardziej mylnego – opisy meta, czyli dane dla wyszukiwarek mają ogromny wpływ na odbiór treści, które prezentujemy w Internecie. Nie należy tego lekceważyć, ponieważ to właśnie z tymi opisami nasz potencjalny klient wchodzi w pierwszy kontakt.

Jak więc uzupełniać metadane? Odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim, należy opisać jasno i zrozumiale produkt, który oferujemy – wskazać producenta, model czy nawet serię produktu. Warto też bezpośrednio kierować słowa do użytkownika, subtelnie podkreślając, że to właśnie tego produktu potrzebuje.

sklep internetowy SEO

Restrykcje, jakie musimy mieć na uwadze, tworząc dane dla wyszukiwarek, to między innymi ograniczenia dotyczące ilości znaków. Dla tytułów jest to od 50 do 70 znaków, a dla opisów od 120 do 170 znaków. W obu przypadkach spacje również są wliczane.

Co w sytuacji, gdy przekroczymy zalecaną ilość znaków? Z pewnością skutki będą znacznie bardziej pobłażliwe niż nałożenie filtra ukrywającego naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że zbyt długi tytuł lub opis nie będą w pełni wyświetlane w wyszukiwarce internetowej.

Metadane dla zdjęć produktów

Nie da się ukryć, że nieodłączną częścią każdego sklepu internetowego, czy też ogólnie strony internetowej jest grafika. Na każdy produkt zamieszczony w sklepie internetowym przypada kilka zdjęć. Jak więc wykorzystać ten fakt na swoją korzyść?

Bez wątpienia słyszałeś o Google Grafika. Aby jednak rozwiać ewentualne wątpliwości – jest to narzędzie do wyszukiwania grafik zamieszczonych na stronach internetowych. Pozycja jest tutaj określana na podstawie zgodności z kryteriami naszego wyszukiwania. Jej treść natomiast jest ustalana w kontekście witryny, na której się znajduje.

Skoro już wiemy, w jaki sposób działa wyszukiwanie obrazów w Google, to jak może nam to pomóc w pozycjonowaniu? Sprawa jest bardzo prosta. Każde odpowiednio opisane zdjęcie produktu prowadzi do naszego sklepu, a konkretnie do strony, na której zamieściliśmy obrazek.

Linki przychodzące w sklepie internetowym

Właściwie to temat ten jest bardzo prosty. Im więcej pozyskamy odnośników do strony www, tym bardziej efektywne będzie pozycjonowanie naszego sklepu internetowego.

Jak pozyskać linki w zewnętrznych serwisach? Tutaj metod jest wiele – od płatnej reklamy, rabatu dla czytelników, po artykuły partnerskie, które w ramach podziękowania za wkład w stronę będą zawierały odnośnik do naszej oferty.

Na co jednak warto zwrócić tutaj uwagę? Na jakość serwisu, w którym chcemy posiadać taki link. Jeżeli będzie to serwis o wątpliwej jakości lub taki, który sam ma ograniczenia, może to przełożyć się na naszą witrynę. W efekcie możemy otrzymać tak zwany filtr, czyli ograniczenie w wynikach wyszukiwania, które nawet po usunięciu odbije się negatywnie na pozycji sklepu w wyszukiwarce.

linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne

Linki wewnętrzne

Podobnie jak w przypadku linków przychodzących jest to jeden z elementów, który umożliwia zrozumienie robotom indeksującym, jak właściwie zbudowany jest nasz sklep internetowy. 

Produkty kluczowe – te, na których nam zależy, powinny być linkowane w widocznych miejscach i opatrzone stosownym atrybutem, takim jak „canonical”. Z kolei strony lub produkty, których z różnych przyczyn nie chcemy indeksować, powinnyśmy oznaczać atrybutem „nofollow”, co skutecznie powstrzyma roboty Google przed indeksowaniem ich. Warto również wspomnieć, że linki nieaktywne, prowadzące do komunikatu, że strona nie została znaleziona, mają negatywny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego i powinniśmy ich za wszelką cenę unikać.

Skoro już pozostajemy przy temacie hiperłączy – adres URL strony też ma wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Jest to miejsce, w którym możemy zamieścić nazwę produktu lub kategorii, a także odpowiednie słowa kluczowe.

Czas ładowania strony jest istotny

Jednym z podstawowych czynników wpływających na pozycjonowanie sklepów internetowych jest prędkość ładowania witryny. Temat ten jest na tyle obszerny i na tyle skomplikowany, że pełne omówienie go wymaga osobnego artykułu.

prędkość ładowania strony - sklep internetowy

Warto jednak wspomnieć, że użytkownik zaczyna się niecierpliwić już po pięciu sekundach. Właśnie tyle mamy, aby załadować nasz sklep internetowy w pełni. Jednak gdy mówimy o prędkości w kontekście pozycjonowania, to i tak najważniejsze powinno być uzyskanie możliwie najmniejszego wyniku.

Aktualne trendy w sprzedaży

O ile kwestie techniczne mogą zostać wyczerpane, tak marketing treści zamieszczanych na przykład na blogu prowadzonym przy okazji sklepu internetowego, można realizować bez ograniczeń. Dane pochodzące z analiz stworzonych za pomocą odpowiednich narzędzi dowodzą, że prowadzenie bloga o powiązanej tematyce pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego.

Dobrym kierunkiem marketingu treści jest tworzenie aktualności na nasz blog. Możemy je podzielić na takie, które występują w określonym czasie lub takie, które obowiązują przez cały rok, ale klienci szukają ich w różnych okresach – na przykład treści dotyczące prezentu na rocznicę ślubu. Wiele osób tak naprawdę nie wie, czego szuka. Wówczas bardzo pomocny okazuje się artykuł w formie „10 Pomysłów na prezent z okazji...”. Jest to idealna metoda na wypromowanie wybranych przez nas produktów.

Artykuły specjalne na wyjątkową okazję

Jak więc przygotowanie specjalnych artykułów bądź promocji pomaga w dotarciu do większej grupy odbiorców? Zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć się w wynikach wyszukiwania związanych z frazą „Dzień kobiet” wtedy, gdy pozycjonujemy się początkiem lutego. Z tym że jest mały haczyk. Wyniki te musimy utrzymywać aż do marca, gdy użytkownicy rzeczywiście będą zainteresowani danym tematem.

Podobnie jest z reklamami w telewizji – tydzień wcześniej sukcesywnie przypominają o danej okazji. Nasz artykuł również powinien znacznie wcześniej zasygnalizować, że mamy dla takiego użytkownika specjalnie przygotowaną promocję, okazję czy innego typu ofertę. 

pozycjonowanie sklepu internetowego

Nie zapominajmy o mediach społecznościowych

Warto również skorzystać z marketingu prowadzonego w ramach mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Jeśli odpowiednio otagujemy nasz wpis, jesteśmy w stanie dotrzeć do konkretnych odbiorców, a to może pozytywnie odbić się na naszej sprzedaży.

Udostępnianie linków zewnętrznych w mediach społecznościowych z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty. Użytkownicy, którzy preferują social media jako źródło informacji różnego typu, z łatwością trafią na stronę, którą polecamy na naszym profilu. Powodzenia!

Czym jest User Generated Content? Jakie są jego rodzaje i co to oznacza...

Jakie wymiary powinno mieć facebookowe zdjęcie w tle w 2024 roku?...

Dlaczego warto zdecydować się na usługi projektowania graficznego?...

Jak zacząć działania SEO? Podstawą jest oczywiście odpowiednio...