Jak prezentować opinie klientów? Czyli wiarygodność i rzetelność referencji od kontrahentów.

Prowadząc własną firmę niezwykle ważne jest utrzymanie dobrej, wiarygodnej opinii wśród klientów. Pozwoli to nie tylko na zwiększenie prestiżu naszej firmy czy poprawienie jej zasięgu wśród zainteresowanych. Dodatkowo umocnimy naszą pozycję w branży.

Nic więc dziwnego, że mając tak dobre narzędzie służące dotarciu do nowych klientów pojawiają się trudności z jego wykorzystaniem. Nie tylko problematyczne może okazać się ich prezentowanie, co bardzo istotny element jakim jest ich wiarygodność.

Jaką formę prezentacji opinii wybrać?

Chcąc prezentować referencje od naszych klientów niezmiernie ważny jest odpowiedni dobór formy prezentacji. Spośród wielu dostępnych form postaramy się omówić te najważniejsze, najbardziej efektywne i najczęściej przykuwające uwagę potencjalnych klientów poszukujących informacji o naszej firmie lub odwiedzających naszą witrynę internetową.

Opinie klientów prezentowane na stronie internetowej

Opinie klientów w Google – proste, ale efektywne

Najpopularniejszą formę prezentacji opinii stanowi zintegrowany z wizytówką Google moduł opinii. Umożliwia on każdemu użytkownikowi posiadającemu konto w usługach oferowanych przez Google ocenę jakości naszych usług.

Pomimo zasięgu tej metody jesteśmy mocno uzależnieni od zewnętrznego dostawcy usług. W zasadzie to nie mamy tu żadnych możliwości personalizacji. Kontakt z klientem ogranicza się jedynie do odpowiedzi na otrzymaną opinię.

Nie należy jednak lekceważyć tych opinii, prosta forma kryje ogromne możliwości, a wszystko to za sprawą jej umiejscowienia. Opinie Google są zawsze widoczne w wynikach najpopularniejszej obecnie wyszukiwarki internetowej.

Referencje “Case Study”, jak je tworzyć?

Forma ta polega jak sama nazwa wskazuje na dokonaniu analizy konkretnego przypadku, w którym omawiamy wymagania, który zostały przed nami postawione, proces realizacji jak i efekty, które otrzymał klient.

Opisy “Case Study” to również solidny dowód na jakość naszych usług lub produktów, a nie zwykłe przechwałki, które stanowią jedynie pusty tekst wypełniający miejsce na stronie internetowej.

Jest to jedna z najbardziej złożonych, wymagających i czasochłonnych form prezentacji opinii i dotarcia do klientów, ze względu na czas, który musimy włożyć aby stworzony tekst prezentował odpowiedni poziom, zawierał profesjonalne określenia charakterystyczne dla naszej branży, a także co najważniejsze, zachęcał potencjalnego klienta do skorzystania z naszych usług.

Jak stworzyć dobry studium przypadku? Przede wszystkim należy pamiętać, że bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej chronologii – opis powinien rozpoczynać się od opisu zlecenia, jakie nam przedstawiono, a kończyć efektami, które uzyskali klienci w związku z realizacją projektu.
Przedstawić należy tylko i wyłącznie suche fakty, bez zbędnego ubarwiania czy zwiększania korzystnych dla nas statystyk. Podobnie jest również z prezentacją multimediów – niedopuszczalne jest użycie materiałów cudzego autorstwa, lub gotowych, stockowych materiałów ogólnodostępnych w internecie.

List referencyjny od klienta.

Prowadząc od dłuższego czasu firmę możemy zebrać pokaźną kolekcję listów referencyjnych za wykonane usługi. Każdy taki list jest bardzo cenny, pod warunkiem, że nie wyląduje na dnie szuflady przełożony masą innych dokumentów. Jak więc zrobić z niego pożytek? Jak zaprezentować opinie klientów zawarte w listach referencyjnych?

Opinie klientów prezentowane na stronie internetowej

Najefektywniejszą formą prezentacji referencji jest umieszczenie ich na naszej stronie internetowej w dobrze widocznym miejscu. Galeria? Nieco zbyt prosta forma, aby pokazać tak ważne dla nas informacje jak opinie klientów. W tym konkretnym przypadku dobrym rozwiązaniem wydaje się zawarcie ich w formie listy uporządkowanych streszczeń.

Ale czy wyrwany z kontekstu fragment opinii klientów nie jest manipulacją z naszej strony? Właśnie w tym momencie bardzo ważne jest przestrzeganie pewnych zasad, którymi należy się kierować.
Przede wszystkim należy wybrać fragment, który będzie nie tylko zawierał najcenniejszy fragment opinii. Dodatkowo fragment taki powinien być jednoznaczny, w innym przypadku będziemy zmuszeni wprowadzić do niego adnotacje aby uniknąć wszelkich nieporozumień. Na poprawę wiarygodności wpłynie również opatrzenie takiej referencji eleganckim wizerunkiem, imieniem, nazwiskiem jak i stanowiskiem osoby wystawiającej. Aby całkowicie rozwiać wszystkie wątpliwości możemy załączyć skan otrzymanego listu referencyjnego w formie załącznika.

Porada: Nie masz pewności jak prezentować treści na stronie internetowej? Sprawdź nasz artykuł o przesycie treści aby uniknąć często popełnianych błędów!

Lista partnerów – czy warto?

Opiera się na niezwykle prostej galerii lub liście, w której jedynym prezentowanym elementem są logotypy firm, które skorzystały z naszych usług. Właściwie, to na tym etapie nasze możliwości się kończą. Co prawda, przedstawiliśmy firmy, które skorzystały z naszych usług, ale w bardzo ograniczonej formie, która ani nie wyraża zadowolenia naszych klientów. Tak samo nie wyrazimy w ten sposób potencjalnych zysków, które mogliby otrzymać nowi klienci.

Czy więc warto? Jeżeli tylko mamy możliwość skorzystania z wcześniejszych form zdecydowanie dobrym rozwiązaniem byłoby skorzystanie chociażby z opisów “Case Study”, które może i pochłoną więcej czasu, ale pozwolą dogłębnie zapoznać się z naszymi realizacjami i zyskami, które za ich pomocą uzyskali inni klienci.

Bez względu na wybraną formę…

Bez względu na wybraną przez nas formę prezentowania referencji najważniejsze jest, aby zapewnić użytkownika o ich rzetelności. Jeżeli tylko cenimy sobie opinię o naszej firmie powinniśmy dołożyć wszelkich starań. Nie możemy dać czytelnikowi żadnego powodu do podważenia wiarygodności, czy to przez koloryzowanie, czy to przez popełnianie błędów w trakcie redagowania referencji.