Jak ważny jest dobór odpowiedniej domeny? Porady doboru domeny do Twojej strony internetowej

Wybór domeny dla Twojej witryny

Jak wybrać domenę dla strony internetowej?

Podczas tworzenia własnej strony internetowej, bez względu na jej przeznaczenie jedną z ważniejszych decyzji z jakimi będziemy musieli się uporać jest wybór domeny. Z pozoru jest to czynność prosta, z którą dałby sobie radę nawet i przedszkolak. Nic bardziej mylnego. Domena będzie naszym znakiem rozpoznawczym, pewnego rodzaju adresem, po którym użytkownik, czytelnik a być może i klient dotrze do oferowanych przez nas usług, będzie pewnego rodzaju wizytówką, która będzie nas reprezentować.

Czym się kierować podczas wyboru nazwy?

Podczas wyboru domeny mamy tak naprawdę dwie możliwości, albo będzie to nazwa naszej firmy i jest to zdecydowanie łatwiejszy przypadek, albo będzie to nazwa usługi jaką wykonujemy. O ile w przypadku nazwy firmy nie mamy większego pola do popisu, tak gdy nazwę usługi próbujemy zawrzeć w nazwie nie będzie to proces łatwy i przyjemny. Na co więc musimy zwrócić uwagę?

Przede wszystkim prostota

Jeżeli nasza nazwa będzie trudna do zapamiętania, będzie zawierać wymyślne skróty, profesjonalne nazwy czy znaki specjalne takie jak myślnik to musimy się liczyć z błędami. W większości przypadków zbyt trudnej domeny użytkownik nie zapamięta, przez co stracimy ruch na stronie.

Na etapie wyboru domeny warto poświęcić jej troszkę więcej uwagi. Bardzo dobrym pomysłem wydaje się znalezienie dobrze brzmiącej, łatwo wpadającej a przede wszystkim w pełni opisującej zakres naszych usług nazwy.

Statystyki dotyczące ilości domen o określonej długości.
Statystyki dotyczące ilości domen o określonej długości. Źródło: datagenetics.com.

Domena powinna być możliwie najkrótsza – szybciej jest ją wpisać, łatwiej zapamiętać, a i adres email zakończony krótką domeną wygląda atrakcyjniej. Nie mówię tutaj o skracaniu jej na siłę, wręcz przeciwnie – należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Absolutnym maksimum dotyczącym długości nazwy domeny jest 60 znaków, ale czy łatwo będzie taką domenę zapamiętać?

Planujesz rozszerzyć działalność poza granice kraju?

W takiej sytuacji nasz język nie ułatwi Ci zadania. Nasza ojczysta mowa należy do jednych z najtrudniejszych, więc musisz zadbać o takiego użytkownika. Postaraj się najbardziej jak to tylko możliwe uprościć nazwę domeny – chodź dla nas wymowa “cz”, “sz” czy innych znaków charakterystycznych dla naszego języka jest rzeczą naturalną, tak dla obcokrajowców może stanowić poważną przeszkodę.

Drugim kluczowym problemem w przypadku domeny, której słowo-odpowiednik zawiera polskie znaki specjalne jest trudność w jej wymowie. Nie jest zjawiskiem naturalnym przekształcanie znaków specjalnych na ich odpowiedniki, tak więc sam zapis takiej domeny w przypadku dyktowania jej może być problematyczny, a wręcz męczący dla osób nie operujących biegle naszym językiem. 

Jakie rozszerzenie domeny wybrać?

Tu na szczęście nasze problemy się kończą, bo wybór rozszerzenia jest ustandaryzowany i praktycznie nie pozwala na popełnienie błędu.
Do wyboru mamy domeny regionalne, funkcjonalne lub globalne.

Rozszerzenia te nazywają się domenami najwyższego poziomu.

  • regionalne – zawierające nazwę miasta, w którego obszarze prowadzimy działalność, np. .warszawa.pl
  • funkcjonalne – czyli określające jasno charakter strony, .biz.pl, .turystyka.pl lub inne tego rodzaju.
  • globalne – czyli domeny takie jak .com, .pl, .eu, .org, .net. Warto również wspomnieć, że wiele z nich pełni także rolę domen funkcjonalnych, tak jak np .com oznacza commercial a .org jest przeznaczone dla stron prowadzonych przez organizacje lub różnego rodzaju instytucje.

Do najpopularniejszych w Polsce rozszerzeń domen należą .pl – to właśnie na nich funkcjonuje ponad 75% witryn internetowych.

Sztucznie poszerzana domena

Często spotykaną praktyką jest dodawanie do nazwy domeny przedrostków, które mają podkreślić drogę świadczenia przez nas usług. W przypadku cyfrowej dystrybucji często stosuje się literę “e” lub “i” przed nazwą domeny. Może to jedynie negatywnie wpłynąć na prostotę i zaburzyć łatwość odbioru a co gorsze zapamiętywania jej przez użytkownika.

Literówki – bądź na nie przygotowany

Błędy podczas wpisywania adresu są nieuniknione. Co prawda jedynie mamy wpływ na to, w jakim stopniu one wystąpią, więc warto zadbać o tak z pozoru nieistotny szczegół podczas planowania nazwy domeny.
Możemy jednak pomóc użytkownikowi, gdy ten taki błąd popełni. Dobrą praktyką, jest zakupienie nie tylko domeny, pod którą będzie widniała nasza strona internetowa, ale także tych, które mogą być ewidentnymi błędami podczas wpisywania nazwy naszej domeny. Koszt zakupu takich domen zazwyczaj nie przekracza kilkudziesięciu złotych, a pozwoli Twoim przyszłym klientom dotrzeć do Ciebie i Twoich usług.

Uwagę warto również skupić na znaczeniu tych literówek – czasem są faktycznie przypadkowe, a czasem domena ta koliduje z inną witryną. Raz, że pozycjonowanie takiej witryny będzie znacznie utrudnione, tak może zostać ona uznana za witrynę podszywającą się. Efektem oznaczenia jej będą ograniczone wyniki wyszukiwania czyli tak zwane “filtry”.

Nieuczciwa konkurencja – jak się zabezpieczyć?

Wspomniana już rejestracja domen o łudząco podobnej nazwie lub zawierających literówki jest też wykorzystywana przez konkurencję. O ile w początkowych fazach pozycjonowania takie ryzyko jest prawie znikome, tak warto upewnić się, że nie dotknie naszej domeny. Wykupmy je pierwsi – zabezpieczymy swoją ciężką pracę włożoną w wypromowanie naszej strony. Dodatkowo podamy rękę do użytkowników, którzy popełnili błąd podczas wpisywania adresu. Nic nie stoi na przeszkodzie aby z domeny-literówki ustalić przekierowanie na właściwy adres.