MVP – czym jest Minimum Viable Product?

(16)

Minimum Viable Product

Gdy w głowie pojawia się myśl wspaniałego rozwiązania, a przeszkodą w jego realizacji jest budżet, z pomocą może przyjść Minimum Viable Product. MVP to wersja nowego produktu, która posiada tylko najważniejsze funkcjonalności, przez co jest szybka i tania w wykonaniu.

Cała tajemnica to włożenie minimalnego wysiłku w stworzenie prototypu, który przedstawia główną ideę oraz umożliwia uzyskanie wiedzy, czy istnieje zainteresowanie użytkownika końcowego. Na podstawie informacji zwrotnych przygotowuje się następne wersje, rozwijając produkt w kierunku zgodnym z realną potrzebą rynkową.

Najważniejszym atutem Minimum Viable Product jest iteracyjne budowanie rozwiązania, co ma zapobiec rozczarowaniu względem produktu tworzonego przez wiele miesięcy, przez spory zespół doświadczonych inżynierów – rozczarowaniu w postaci „dopracowanego” produktu, na który w praktyce nie ma zainteresowania.

MVP – przykład zastosowania

Jakiś czas temu firma IBM postanowiła rozpocząć projekt systemów sterowanych poleceniami głosowymi, wydawanymi przez użytkownika. Funkcjonalności „speech-to-text” nie były wtedy jeszcze tak popularne, jak dziś, a zaprogramowanie ich zajęłoby miesiące, a może nawet lata.

Podjęto wtedy decyzję o przeprowadzeniu eksperymentu, który polegał na zaproszeniu potencjalnych użytkowników na test nowoczesnego komputera IBM. Ludzie wydawali polecenia, a operator w pomieszczeniu obok wykonywał wszystkie zadania. Pomimo 100% skuteczności w działaniu systemu, użytkownicy negatywnie zaopiniowali to rozwiązanie, gdyż woleli sterować komputerem manualnie.

Minimum Viable Product

MVP, czyli naprzeciw potrzebom użytkownika

MVP rozwiązuje jeszcze jeden bardzo ważny problem. Często w teoretycznej rozmowie na temat systemu, użytkownicy nie potrafią jasno określić swoich potrzeb i oczekiwań. Dlatego wyniki ankiet i wywiadów są mało realnym odzwierciedleniem wymagań odbiorców. MVP chroni inwestora przed marnowaniem zasobów na przygotowywanie dodatkowych funkcji, które użytkownicy końcowi uznają za nieprzydatne. Z drugiej strony ludzie, którzy zaproponują dodatkowe usprawnienia, czują się współtwórcami systemu i tym samym stają się ambasadorami stworzonego rozwiązania.

Dobrze przygotowany produkt prototypowy można łatwo skalować, dlatego rozwinięcie go zgodnie z zapotrzebowaniem użytkowników końcowych nie stanowi żadnego problemu. Ponadto, wprowadzanie aktualizacji i rozwijanie produktu jest bardzo dobrze widziane przez większość użytkowników końcowych.

Chcesz poznać inne inteligentne rozwiązania usprawniające pracę przedsiębiorstwa? Z pewnością zainteresuje Cię nasz artykuł na temat Business Intelligence. Zapraszamy do lektury!

Dlaczego warto zdecydować się na usługi projektowania graficznego?...

Jak zacząć działania SEO? Podstawą jest oczywiście odpowiednio...

Na czym polega współpraca z doświadczoną agencją marketingową?...

To, jak nazywasz swoje produkty, ma kluczowe znaczenie dla widoczności...